Columns

Wat is onderwijs toch duur

FEM-interim-directeur Eric Fischer sprak gisteren de aanwezigen toe, hoewel hij eigenlijk al weg had willen zijn. Maar uit piëteit voor ex-directeur Arnick Boons heeft men de wervingsprocedure voor een vervanger pas na zijn overlijden gestart, zodat Eric Fisher nog enkele maanden aanblijft. Daarom vertelde hij hoe het er op de FEM voorstaat en waarom de kwaliteit omhoog moet.

1. De politiek eist dit van ons en zal in de toekomst afgaan rekenen op ‘output’.
2. In de tweede helft van dit decennium zal de toestroom studenten afnemen waardoor de concurrentie toeneemt.
3. Alle hogescholen zijn met verbeterplannen bezig, dus kunnen we niet achterblijven.
4. De rankings zijn belangrijk, omdat studenten op basis daarvan gaan kiezen.
5. De crisis houdt aan.

Voor de goede orde: dit is het lijstje van Eric Fischer. Hij wil ook dat alle Engelstalige opleidingen onder één dak gaan vallen, maar daar heeft hij de handen nog niet voor op elkaar gekregen. Ook de FMR heeft nog geen instemming gegeven aan het 50pagina’s tellend rapport, waarvan deze vijf verbeterpunten onderdeel zijn. De numerus fixus blijft trouwens gehandhaafd, al gaat dat 4 miljoen euro kosten waarvan het college van bestuur 2 miljoen bijdraagt. Wat een geld hè?