Columns

We leven in een beeldcultuur

Vanmiddag was de EventBranche Borrel in EYE, het nieuwe filmmuseum, dat op 4 april 2012 door koninging Beatrix werd geopend. In een van de vier filmzalen vertelde Dagan Cohen de bijna driehonderd aanwezigen over de start van de upload cinema, gelardeerd met YouTubefilmpjes. Hij begon toepasselijk met de bekende trailer van 20th Century Fox. Maar in plaats van de daarbij bekende muziek, hoorde je nu valsklinkende fluittonen. Hij noemde dit 'disruptive power' van het beeld.

Daarop volgde een foto van de bekende Hollywoodletters in de bergen van Los Angeles; maar dit keer stond er YOU TUBE. De afgelopen tien jaar is er veel veranderd in wat we waarnemen volgens Dagan Cohen. "We zien een toenemend aantal amateurbeelden, we kijken liever naar verhaaltjes van 90 seconden dan van 90 minuten, reality-tv wint het van fictie. Met een sterk idee scoor je meer dan met een goed verhaal."

"Elke minuut wordt 100 uur video op YouTube gezet, vorig jaar was dit 75 uur. Elke dag worden zo'n 5 miljard video's bekeken op YouTube, vorig jaar waren dat er 4 miljard. De impact van de beeldcultuur zal alleen nog maar toenemen. Cohen eindigde met enkele stellingen: 'Anything that can be video will be video' en 'Bring online and offline together'."