Columns

Wie hebben het voor ’t zeggen in het onderwijs?

Overdreven vond ik het toen ik in het bedrijfsleven werkte dat een administratieve afdeling zoveel te zeggen had en dat buitenlandse hoofdkantoren maandelijkse vooruitzichten moesten hebben, waarmee de financiële afdeling bijna twee dagen per week bezig was. Als gemeenteraadslid verbaasde ik me ook over de macht van ambtenaren en op de hogeschool dat roostermakers vaak meer invloed hebben dan je lief is.

De titel van een onlangs verschenen column van Nelleke Noordervliet in Trouw: "Beetje contrarevolutie kan geen kwaad". Zij beschrijft hoe een student een kleine halve eeuw geleden studeerde en langzaam 'een stevig reservoir parate en ingedaalde kennis' opbouwde. Ze is helemaal niet tegen de digitale vooruitgang, maar pleit ervoor om lezen meer aandacht te geven, omdat dit 'een rijke bron van kennis' is. En schrijven 'doet kennis vaster hechten in het hoofd dan even swipen en scannen'.

Nelleke Noordervliet vindt dat je in het onderwijs best je kont tegen de krib mag gooien, als er alleen gedacht wordt aan digitale vaardigheden en sociale vaardigheden achterop raken. Ook oefenen in het verlengen van de spanningsboog kan geen kwaad.
Belangrijk is dat je niet alles voor zoete koek moet slikken. Accepteer niet: het is nu eenmaal zo. Er zijn vaak meer wegen die naar Rome leiden.