Columns

Wie is bepalend voor jou geweest?

Je kan aan studenten vragen, of zij in een blog kunnen vertellen wie voor hen bepalend is geweest dat ze juist nu hier zitten. Of kunnen ze een moment in hun leven beschrijven, waarop een belangrijke keuze gemaakt moest worden en de persoon noemen die hen daarbij geholpen of misschien wel gedwongen heeft.

"Die jongens van eenhoog zijn toch allemaal goed terecht gekomen?", stelde mijn moeder vragenderwijs vast. Ze zei dat, nadat ik twee keer op het Van der Waalslyceum was blijven zitten en suggereerde dat ik naar de bedrijfsschool van Werkspoor, de Paul van Vlissingenschool, zou moeten. Daar zaten mijn buurjongens ook op. Mijn vader vond dat niet zo'n goed idee. Ik kreeg op een Dalton HBS nog een kans, met – naar later bleek – veel bekende Nederlanders, onder wie, de hele familie Römer, Ad Visser, Mart Smeets en de onlangs overleden Koos Zwart.

Veel medeleerlingen kwamen in de creatieve beroepen terecht. Wat zou ik nu doen, als mijn vader niet zou hebben doorgezet? Eigenlijk weet ik niet of het een spelletje van mijn ouders was om mij te motiveren. Ik heb het ze nooit gevraagd.
Wie, een familielid, een leerkracht of vriend, heeft aan jouw leven een beslissende wending gegeven?