Columns

Word klokkenluider van de HU!

Was er vroeger alleen Quasimodo, de klokkenluider van de Notre-Dame, tegenwoordig bestaan ze in alle soorten en maten. In het hbo-onderwijs duiken ze ineens op vanuit alle hoeken en gaten: bij InHolland, bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA), bij Hogeschool Windesheim. De nog niet besmette hogescholen houden de adem in en hopen dat hun school geen broedplaats voor klokkenluiders is.

Waar komen ze opeens vandaan, die klokkenluiders? Het zijn vaak gemotiveerde docenten, die het teruglopen van de kwaliteit niet meer kunnen aanzien en de vuile was buiten gaan hangen. Door het management worden ze vanzelfsprekend aangemerkt als ‘schoolverraders’  en als de doodstraf nog bestond, dan zouden ze standrechtelijk geëxecuteerd worden. Waarschijnlijk zitten er veel latente klokkenluiders onder hbo-docenten. De kunst zit hem erin om ze te verleiden ‘uit de kast te komen’. Waarschijnlijk speelt het toekomstperspectief voor klokkenluiders een belangrijke rol bij hun ‘outcoming’. Je kunt ervan uitgaan dat het management zijn best zal doen om de rotte appelen (=klokkenluiders) zo snel mogelijk uit de mand te kieperen.

Bij de HvA had een grote groep docenten een brief geschreven aan de directie om haar ongenoegen te uiten over een aantal problemen bij de studies voor Economie en Management. Op de één of andere manier was deze brief uitgelekt, zodat deze groep opeens onbedoeld de status ‘klokkenluider’ had verworven. Nu zeggen de docenten, dat ze vertrouwen in het College van Bestuur hebben en dat ze geen enkele aanleiding hebben voor een vermoeden van diplomafraude. Schijters. Hadden ze door het uitlekken opeens de heldhaftige status van klokkenluider verworven en dan tonen ze koudwatervrees door te beweren dat er niets aan de hand is.

Door de publiciteit bij Inholland en de HvA dreigt er een enorme run op de opleidingen van de Hogeschool Utrecht en daar zit niemand om te springen. Veel gebouwen zitten al tjokvol en geld voor het bijbouwen van een extra etage is er niet. De tijd is rijp voor een echte onverschrokken klokkenluider die de vuile HU-was buiten durft te hangen.
‘Waarom doe je het niet zelf?’ zul je misschien denken. Dat is simpel: ik ben columnist en iedereen weet dat columnisten plachten de waarheid te overdrijven. Ben je het een beetje zat in het onderwijs en wil je wat publiciteit, kom dan bij me langs. Ik weet heel wat misstanden, waar jij de allereerste HU-klokkenluider mee zou kunnen worden. Doe het, voor ons allemaal!