Columns

Zes stadia van afstuderen

Yolande Tump is vierdejaars student journalistiek en blogt wekelijks over haar belevenissen.

Mijn kluizenaarsleven als bijna afgestudeerde is officieel voorbij! Dat betekent een paar dingen: uitslapen, series kijken, zonnen en flink wat stress. Het enige wat me namelijk nu nog rest is één nagelbijtend beoordelingsgesprek.

Hoewel ik de afgelopen paar dagen ontzettend heb genoten van mijn hervonden vrijheid, vond ik het ook enorm spannend. Want dagenlang bellen, interviewen, onderzoeken doorlezen, schrijven, corrigeren en nogmaals corrigeren, dat heb ik natuurlijk niet voor niets gedaan. Dus zat ik de afgelopen paar dagen in een paar flinke moodswings. Zie hier, de zes stadia die ik als afstudeerstudent heb meegemaakt.

Deadlinedag: Euforie
Ja, ja, ja! Ik heb het gedaan, het is af! I’m simply the best! Even een dansje doen door het lege schoolgebouw.

Dag 1: Rust
Is het al twaalf uur? Nou ja, ik heb het verdiend. Nog één keer omdraaien, daarna kom ik er vast uit.

Dag 2: Stress
Wacht eens even, wat als ik het niet haal? Als ik nog een jaar moet? Dat trek ik niet. Niet nog een keer. Nee! Nee!

Dag 3: Rust
Geen probleem. Ik ga het halen, ik heb zo hard mijn best gedaan. Wat ik heb ingeleverd is goed, waar maak ik me druk om?

Dag 4: Help!
Ik ga het niet halen. Ik ga het niet halen. Ik ga het niet halen.

Dag van het eindgesprek: Rust/Stress/Help
Ik ga het halen.
Nee, ik ga het helemaal niet halen.
Maar ik heb zo hard mijn best gedaan.
Behalve die ene spelfout bij de conclusie. Waarom heb ik die pas gisteren opgemerkt?!
Ik zal vast niet zakken op één spelfout.

Of misschien toch wel?

Is het al twee uur?

Oké rustig, nog maar een paar uurtjes. Ik ga het gewoon halen.

Ik trek dit niet meer!
Help!

Rustig Yolande, rustig. Je gaat het halen.

Of misschien toch niet.

Na vandaag weet ik welke zevende stadia ik mee ga maken: Euforie of Verdriet. Aan al mijn medestudenten wens ik in ieder geval het eerste toe! Veel succes de komende tijd met afstuderen, en mocht je vandaag tijd over hebben: duim dan even voor me!