Columns

Zet je nog wel even door?

In Folia, het weekblad van de HvA en de UvA, las ik een artikel met de titel ‘Morgen begin ik écht’. Ze geven tien anti-uitsteltips. Ik heb ze uitgeknipt en in mijn agenda geplakt. Ja, als gepensioneerde heb je nog een agenda, lekker overzichtelijk.

Van de Nederlandse studenten zou ruim een derde last hebben van uitstelgedrag, zogenaamd procrastinatie. Driekwart ziet zichzelf als uitsteller. Je weet dat je slechter af bent door uit te stellen, maar toch doe je nog even wat anders, omdat het makkelijker, sneller af is, of prettiger is om te doen.

Ik vraag me af of het in de aard van het beestje zit, of toch positief beïnvloedbaar, zoals met het geven van tips. Ik vond het leuk om nog een Engelstalige master te doen, Msc Event Management, aan de Brighton University. Ik moet alleen nog een stuk van 2500 woorden schrijven en de thesis. Maar ik heb het al een een jaartje opgeschoven. Ik weet nog steeds niet of ik de handdoek in de ring zal gooien of toch zal doorzetten.

Er zijn namelijk nog zoveel andere leuke dingen om te doen. Ik herken dat gevoel dat de studenten ook hebben. De urgentie moet in je nek hijgen, dan beginnen we écht.