Columns

Zijn je gedachten bij het onderwijs of bij je vakantie?

Gisteravond was het eindeschooljaarfeest van de FEM, tevens de viering van 20 jaar FEM en het afscheid van de Padualaan. Dit laatste is onderdeel van een grootscheepse verhuizing van verschillende faculteiten. Verantwoordelijk hiervoor is Jan Bogerd. Nog twee maanden is hij lid van het college van bestuur van de HU en vanaf 1 september voorzitter als opvolger van Geri Bonhoff. Van haar is ooit gezegd dat ze misschien wel eens staatssecretaris of misschien minister van OC&W zou kunnen worden. Ik denk dat het salaris niet aantrekkelijk voor haar was.

Jan Bogerd was op dat feest van de FEM, waar hij ooit directeur was. Omdat ik te laat hoorde van zijn nieuwe functie, stuurde ik hem een felicitatie per e-mail. Hij antwoordde: Hartelijk dank voor je felicitatie (…). Ik ga mijn best doen! Dat betekent vast weinig vakantie, terwijl dat op menig schoolfeest het onderwerp van gesprek is.

Op de draaideur van de HvA op de Wenckenbachweg hangt een A4'tje: Vergeet uw postbakje niet te legen, uw sleutels in te leveren, een prettige vakantie. Want ook die hogeschool verhuist, naar de Wibautstraat. Maar de aandacht voor het onderwijs stopt niet: SP-onderzoek: 'Speciaalonderwijs is dumpplek' (in Het Parool) en Burgerschap moet op school meer aandacht krijgen (in Trouw). Zijn jouw gedachten bij het onderwijs of ook met vakantie?