Columns

Zin in Michael Porter?

Wie leest er nu nog een blog? Gelukkig jij dan. Door trips naar Kenia (gedeeltelijk voor de HU, faculteit Educatie), Tanzania (voor de PUM, Nederlandse senior experts) en Shanghai (voor de Wittenborg en Brighton University) en nog een korte vakantie naar Italië, is het schrijven van de blogs erbij ingeschoten. Het komt door mijn docent-dna dat ik toch graag kennis wil blijven delen.

Van een vriendin kreeg ik vandaag weer een stapeltje New Yorkers, een fantastisch weekblad. Ik lees een uitgebreid artikel over de assistent van de assistent van Michael Porter, de man die in 1985 het boek ‘Competitive Advantage’ schreef. In vele scripties vind je zijn model over drie strategieën terug: cost leadership, differentiation en focus. Voor de marketingdocenten is het interessant om te lezen wanneer innovatief voor het eerst gebruikt wordt. Of over het ontstaan van Harvard University in 1636, waar na vier jaar dertien studenten studeerden, terwijl er dit jaar eenentwintigduizend staan ingeschreven.

Uit jezelf ga je dit soort dingen niet opzoeken. Maar het is leuk als je het in zo’n blog van iets meer dan tweehonderd woorden leest. Vaak blijft een deel van die informatie hangen en kan je het in gesprekken gebruiken, die dit keer eens niet over het WK in Brazilië gaan.