Boete voor UvA om niet naleven rookverbod

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een boete uitgedeeld aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) omdat deze het rookverbod niet naleefde. De boete bedraagt 600 euro, schrijft Folia.

Het rookverbod binnen en buiten de universiteitsgebouwen geldt sinds 1 augustus 2020, net als in het Utrecht Science Park. Nadat de gebouwen door de opheffing van de coronamaatregelen weer open gingen, werd er toch regelmatig gerookt.

De NVWA concludeerde dat de Amsterdamse universiteit onvoldoende heeft gehandhaafd en legde een ‘bestuurlijke boete’ op. De eerste keer is zo’n boete relatief laag, maar die kan bij herhaling oplopen tot 4.500 euro. Hoe de NVWA controles uitvoert, wil de organisatie niet prijsgeven.