Rookverbod in 2020 bij hogescholen en universiteiten

Op de terreinen van hogescholen en andere onderwijsinstellingen mag vanaf 1 augustus 2020 niet meer gerookt worden. Dat maakte staatssecretaris Blokhuis vandaag bekend.

Dat een dergelijke maatregel eraan stond te komen was volgens de NOS al bekend. Maar nu is ook duidelijk wanneer het rookverbod ingaat en voor welke instellingen het geldt. Het gaat dus om schoolpleinen van basisscholen tot en met terreinen van hogescholen en universiteiten.

Universiteit Utrecht, eigenaar van een groot deel van het Utrecht Science Park, is al begonnen met een strikter rookbeleid. Het plein voor het Bestuursgebouw en studentenflat Casa Confetti gaat op de schop en na de heropening geldt hier een rookverbod. Ook zijn er plannen voor zo’n verbod bij de universiteitsbibliotheek in het centrum van de stad.

De universiteit wil het roken op het gehele terrein verbieden maar zal daarmee dus ook vaart moeten maken. Een complicerende factor is dat de gemeente Utrecht eigenaar is van sommige wegen. Het terrein van het UMC Utrecht is sinds 1 oktober vorig jaar rookvrij.

Healthy urban living

Het roken op stoepen, wegen en speciale rookplekken in en bij de gebouwen zal per 1 augustus volgend jaar waarschijnlijk tot het verleden behoren. ‘Als de wet een rookvrije omgeving van onderwijsinstellingen eist, dan zullen we dat moeten realiseren’, zegt HU-woordvoerder Seger Pijnenburg. ‘Het precieze hoe en wat, daar moeten we ons over buigen.’ Maar ook zonder wettelijke aanleiding strookt een rookvrije campus met de regionale ambitie om ‘healthy urban living’ in de praktijk te brengen, zegt hij.

Staatssecretaris Blokhuis gaat ervan uit dat instellingen zelf een rookverbod regelen, meldt de NOS. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaat toezien op de naleving van het verbod.