Buiten roken? Bij Casa Confetti mag het straks niet meer

De Universiteit Utrecht (UU) maakt werk van het rookverbod. Om te beginnen mogen straks buiten op het Leuvenplein en op het terrein van de bibliotheek in de binnenstad geen sigaretten meer opgestoken worden.

Het rookverbod op de buitenterreinen van de UU is een eerste begin, meldt universiteitsplatform DUB. Het plein voor het Bestuursgebouw en studentenflat Casa Confetti gaat binnenkort op de schop. Na de heropening over zes maanden mag er alleen nog in een rookhok een sigaret opgestoken worden. Ook zijn er plannen voor een rookvrij terrein bij de universiteitsbibliotheek in de binnenstad.

Ingangen

De universiteit wil het roken op de eigen terreinen verbieden, maar dat heeft wel enkele haken en ogen. Zo zijn sommige gebieden van de gemeente en andere van de universiteit. Ook heeft de universiteit te maken met huurders van panden en staan er studentenflats van SSH op het Utrecht Science Park. Daar staat tegenover dat het UMC Utrecht inclusief het omliggende terrein sinds 1 oktober vorig jaar geheel rookvrij is.

Bij de gebouwen van de HU is roken bij de ingangen verboden.