Bonhof: ‘Ik ga studenten heel erg missen’

Veel lovende woorden, een zilveren penning, een speciaal voor haar geschreven gedicht en een staande ovatie. Dat zijn enkele ingrediënten die collegevoorzitter Geri Bonhof ontving tijdens haar afscheidsbijeenkomt.

Bonhof vertrekt per 1 september als collegevoorzitter van de HU, een functie die zij twaalf jaar lang bekleedde. Woensdagmiddag 1 juli nam zij tijdens een bijeenkomst in een goedgevulde collegezaal bij de faculteit Economie en Management afscheid, in het bijzijn van vrienden en familie. Zij werd uitgezwaaid door onder meer personeel en studenten van de HU, vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties, gemeentes, provincie en bestuurders van hogescholen, universiteiten en ROC’s.

'First lady van het hbo'
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen (VH), memoreerde haar inzet voor de hbo-koepelorganisatie, toen nog HBO-raad geheten. Bonhof was vicevoorzitter van 2005 tot 2012. Haar ‘bestuurskracht’ was onontbeerlijk in de turbulente periode waarin hogescholen in een kwaad daglicht kwamen te staan omdat bij Inholland studenten te makkelijk aan een diploma kwamen. Zij nam een tijdje het voorzitterschap van de vereniging waar. Het leverde haar het predicaat ‘first lady van het hbo’ op, zei De Graaf.

Jan Kimpen, voorzitter van de raad van bestuur van het UMC Utrecht, wees erop dat Bonhof samen met toenmalig collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht Yvonne van Rooy de ‘founding mother’ is van het Utrecht Science Park. Cees Braas, voorzitter van de Hogeschoolraad, sprak zijn waardering ervoor uit dat zij veel moeite deed om contact te onderhouden met studenten die actief zijn in de medezeggenschap en studie- en studentenverenigingen. Paul de Krom, voorzitter van de raad van toezicht zei: ze heeft flair, een grote dossierkennis en vertoont zich overal, van FC Utrecht tot en met de Haagse politiek.

'Bruggenbouwer in Utrecht'
De korte speeches werden afgewisseld met enkele intermezzo’s. Zo bracht het muziekgroepje Twist & Shout een speciaal voor haar gecomponeerd liedje en declameerde dichter Ingmar Heytze een gedicht over haar (zie hieronder). De tekst wordt gezandstraald op een trap van het verbouwde pand Heidelberglaan 7. Tegen het einde van de bijeenkomst overhandigde collegelid Anton Pijpers van de UU Bonhof de zilveren penning van de universiteit. Die wordt uitgereikt aan personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de universiteit. De inscriptie luidt: ‘Geri Bonhof 2003-2015 bruggenbouwer in Utrecht’.

Bonhof zelf zei in een dankwoord dat haar bestuurlijk werk altijd in het teken heeft gestaan om studenten op te leiden voor een goede plek op de arbeidsmarkt. Daarbij is de participatie van studenten bij het reilen en zeilen van de hogeschool belangrijk. Dat geldt ook voor de studenten zelf, want zij nemen die ervaring mee naar hun latere werkgevers. Verder is ze trots op het Utrecht Science Park, is de HU een niet meer weg te denken onderdeel van de stad en is ze van Utrecht gaan houden. Om daar aan toe te voegen: ‘Ik ga studenten heel erg missen.’

Griekse wateren
Bonhof zal na een zeilreis in de Griekse wateren zich gaan toeleggen op werkzaamheden op het gebied van toezicht en advies. Zichtbaar geëmotioneerd maar ook dankbaar nam ze een aanhoudende staande ovatie in ontvangst.

Foto: Femke van den Heuvel

SCHAKELKUNST

I've learned that people will forget what you said,
people will forget what you did,
but people will never forget how you made them feel.

― Maya Angelou (1928-2014)

Schakelen is alles. Tussen wat kan en wat moet.
Tussen wie alleen maar praat en wie de daad

bij het woord voegt. Iedereen maakt plaats,
niets blijft behalve deze vraag: doe ik nu,

op dit moment, iets dat bijdraagt aan waar ik
ooit uit wil komen? Wat je weet neemt niemand

je meer af, dat is het goede aan kennis vergaren,
maar volg ook je intuïtie. Mensen vergeten

wat je zei en ze vergeten wat je deed, maar
wat ze nooit vergeten: het gevoel dat je ze gaf.

Zit je vast? Ga varen. Op het water komen
je gedachten vanzelf weer in beweging.

Ingmar Heytze