Bouw Uithoftram kan definitief van start

Zowel het dagelijks bestuur van Bestuur Regio Utrecht (BRU) als het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Utrecht hebben ingestemd met het definitief ontwerp (DO) voor de Uithoflijn. Daardoor kan nu worden gestart met de aanbesteding van de aanleg van de trambaan en de aanbesteding van de aanschaf van het trammaterieel.

Staatssecretaris Mansveld van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bovendien de eerder toegezegde beschikking voor de Rijksbijdrage van 110 miljoen euro afgegeven. 'Met de Uithoflijn verbeteren straks de leefbaarheid en de veiligheid van de stad', aldus de staatssecretaris. De kosten van de aanleg van Uithoflijn worden in totaal geschat op 321 miljoen euro.

In het DO zijn voor de reizigers vier punten verbeterd. In de eerste plaats is het ontwerp voor de halte Utrecht Centraal Centrumzijde, in overleg met de Projectorganisatie Stationsgebied, aangepast, waardoor het veiliger wordt voor de reiziger.

Verder is bij de ontwerpen voor wegkruisingen meer rekening gehouden met fietsers, er komen automatische halve overwegbomen aan de Koningsweg en er zijn verbeteringen aan de ligging van tramsporen, waardoor rijcomfort en snelheid toenemen.

Bij het opstellen van het DO is zorgvuldig rekening gehouden met belangen van betrokkenen uit de directe omgeving. Intensief overleg met de gemeente Utrecht en Rijkswaterstaat zorgde onlangs voor overeenstemming over aanpassingen in het ontwerp die nodig bleken in verband met de voorgenomen verbreding van de rijksweg A27 en A28.

Projectmanager Rudolf van Aken van Movares: ‘De Uithoflijn is een belangrijk onderdeel van het netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer in Utrecht. De lijn verbindt Utrecht Centraal met universiteitscentrum De Uithof. Het is een uitermate complex project dat voor een deel door de oude binnenstad voert.’

Movares ontwierp de trambaan, de inpassing in de omgeving, de onderbouw van de lijn en de kunstwerken. Van Aken: ‘Dit integrale ontwerp moest in korte tijd worden geleverd. Dat is gelukt. Waar ik ook heel tevreden over ben, is dat we de wensen van een aantal betrokken stakeholders die lopende het proces pas bekend werden, ook hebben kunnen meenemen in het ontwerp.’

De realisatie van de onderbaan is al in uitvoering. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw zoals onder meer rails, bovenleiding en haltes. Naar verwachting wordt in 2017 begonnen met het testen van de trams en de trambaan. De ingebruikname van de Uithoflijn staat gepland voor 2018.

Met de komst van de Uithoflijn kunnen vanaf 2018 circa 45.000 reizigers per dag gebruik maken van modern, hoogwaardig openbaar vervoer tussen Utrecht Centraal en De Uithof.