Brandewijn en Mineurslied, dankzij samenwerking met Defensie

Vandaag, op 20 november, tekenen vertegenwoordigers van Defensie en Hogeschool Utrecht een convenant. Daarmee bevestigen ze opnieuw de samenwerking tussen de opleiding Built Environment en ‘de genie’ vanuit Defensie. ‘Een mooie mijlpaal op weg naar de adaptieve krijgsmacht’, zegt een van de sprekers namens Defensie.

Op Padualaan 101, in het lokaal waar studenten normaal gesproken werken aan de Solar Challenge, is vandaag ruimte gemaakt voor gasten van Defensie. Samen met instituutsdirecteur Gebouwde Omgeving Bas van der Veen tekenen zij daar een convenant.

Brandewijn

Directeur Van der Veen leidt de middag in met een verhaal over de gemeenschappelijke waarden van Defensie en Hogeschool Utrecht. Daarna sluiten ze af met een oude traditie van de genie: zij zingen Het Mineurslied en drinken een shotje brandewijn.

De genie is een strijdmacht-onderdeel van Defensie en zet zich in voor onder andere constructie en gevechtsondersteuning. Sinds de jaren negentig werken ze samen met de HU. In sommige periodes intensief, in andere minder. Met het convenant tonen beide partijen de intentie om de samenwerking te versterken. ‘We hopen dat Defensie volgend jaar ook op de netwerkbijeenkomst staat.’