Brandstichtende Utrechtse student niet vervolgd

De 22-jarige student die op kerstavond 2020 brandstichtte in een studentenwoningcomplex aan de Diamantweg in Utrecht wordt niet vervolgd. Als onderbouwing noemde het Openbaar Ministerie het feit dat de student in een psychose was geraakt toen hij zijn kussens in brand stak, meldt RTV Utrecht.

De rechtbank gaat na uitgebreid onderzoek akkoord met het verzoek van het OM. De jongen was ontoerekeningsvatbaar op het moment van de brandstichting. De student kampte al langer met psychische problemen, die waarschijnlijk zijn veroorzaakt door cannabisgebruik. Toen hij door de lockdown de structuur in zijn leven kwijtraakte, vereenzaamde hij.

De brand werd aangestoken rond 17.30 uur en verspreidde zich snel door de flat, waar ruim 160 mensen wonen. Meerdere bewoners kwamen vast te zitten in hun appartement door de rook. Zij werden door de brandweer gered.