Budgetteren voor studenten in 10 tips

Hoog collegegeld, dure kamer en weinig inkomsten. Ook met de nieuwe basisbeurs is het beheren van je budget essentieel.

Stagiaire en student Joëlle de Boer geeft tien tips.

Eerst: de inkomsten

Als student heb je inkomsten uit basisbeurs, eventueel een aanvullende beurs en de zorgtoeslag. En bij een medische beperking heb je ook nog recht op studietoeslag.

Voor de aanvullende beurs in dit schooljaar kijkt DUO naar het inkomen van de ouders in 2021. Was hun inkomen toen lager dan 38.778,84 euro? Dan krijg je de maximale aanvullende beurs. Hoe hoger het inkomen van je ouders, hoe lager de aanvullende beurs.

Daarnaast heb je als student recht op een zorgtoeslag. Die krijg je niet automatisch, maar vraag je aan via Mijn toeslagen. Daarnaast heb je bij sommige studentenkamers ook nog recht op huurtoeslag.

Je kan ook nog lenen van DUO, maar weet wel: geld lenen kost geld.

En dan: Budgetteren!

Leuk hoor, die inkomsten. Maar als je aan het eind van de maand niks overhoudt, gaat er toch iets mis. Budgetteren is dan toch handig. Zelf gebruik ik in een spreadsheet de 50/30/20 methode

50% van je inkomen gaat naar de vaste lasten:

• Huur
  • Vervoer
  • Gas, licht en water
  • Internet & telefoon
  • Boodschappenbudget

30% gaat naar dingen die je graag wilt hebben:

• Disney+, Netflix, Videoland, HBO
  • Shoppen
  • Vakanties

20% van je inkomen zet je opzij om te sparen.

Zodat je bijvoorbeeld aan het begin van het jaar je collegegeld kan betalen of de huur kan blijven betalen als je je bijbaan kwijtraakt.

Uitgeven?

Check of je korting kunt krijgen

Als student is het letten op de kleine dingen. Drink je elke week koffie bij Mams? Dan ben je met een rittenkaart voordeliger uit. Ga je naar een club? Check of er studentenkorting is of dat je voor een bepaalde tijd gratis naar binnen kunt. Of geef thuis een American Party, waarbij iedereen wat te eten en drinken meeneemt.

Plan je boodschappen

Vroeger! Toen kwam thuis na een lange dag en hadden je ouders al voor je gekookt. Je hoefde nooit na te denken over wat je moest eten. Nu moet je zelf beslissen wat je maakt, zonder al te veel geld uit te geven. Mijn ultieme tip: plan je boodschappen. Met de app of site van je favoriete supermarkt kun je gauw een overzicht creëren en zien wat je maandelijks uitgeeft aan boodschappen.

Prep je maaltijden

Kom je laat terug van college of bijbaan, bekaf en met honger? Dan is het handig dat je een aantal maaltijden in de vriezer hebt liggen. Met dit mealpreppen bespaar je ook nog eens geld.

Houd aanbiedingen in de gaten

Soms lijken ze interessant, maar let op: ook met korting kan het huismerk nog goedkoper zijn dan de aanbieding.

Neem je eigen eten mee

Lekker hoor, een panini van Mams of een snack van de Hideout. Maar je bammetje en fles drinken van thuis meenemen bespaart al gauw tien euro per dag, weet ik uit eigen ervaring.

Koop tweedehands studieboeken of lees ze zelf online

Voor een nieuw boek betaal je al snel tussen de 30 en 80 euro. Dit terwijl je je lesboeken soms amper leest. Voor een aantal maanden kan je fysiek boeken lenen bij de HU bibliotheek. Je kan ook meerdere keren je boeken verlengen. Daarnaast zijn een aantal boeken misschien ook wel in de online bibliotheek HUGO te vinden. Wil je toch echt je boek fysiek houden? Dan is Marktplaats je beste vriend.

Geef 1 dag per week niets uit

Elke week een hele dag geen geld uitgeven. Dat kan aan het eind van de maand veel schelen. Zo zie je hoe vaak je dingen koopt en er geld aan besteed.

Check slimme websites en apps

Er zijn veel sites waarbij je voor een prikkie of zelfs gratis spullen op de kop kunt tikken. Marktplaats is een bekende, maar ook op gratisaftehalen.nl kun je na een beetje speurwerk juweeltjes tegenkomen. Daarnaast zijn de Facebookgroepen voor gratis ophalen je grootste vriend.
Heb je iets voor korte tijd nodig, zoals gereedschap? Op peerby.nl kun je spullen lenen van mensen in de buurt.

Grote online shoppers raad ik aan om gebruik te maken van cashbackxl.
Hier kun je cadeaubonnen en vouchers kopen en een klein gedeelte van je aankoopbedrag terug krijgen. Er zijn grote sites aangesloten zoals Jumbo, Bol.com en Coolblue.

Check vooral de sectie voor hotels en vakanties, met geld-terug van Airbnb, KLM en 1000 online shopping-mogelijkheden.

Daarnaast kun je in de Tikkie-app elke maand met cashback gratis of met korting producten proberen.

Andere tips: de zero waste bag van Spar University (voor 3 euro minimaal 10 euro aan eten dat anders zou worden weggegooid). In dezelfde categorie: Toogoodtogo, waarin bedrijven hun overgebleven maaltijden voor weinig weggeven om voedselverspilling tegen te gaan. En natuurlijk onze 8 bespaartips van vorig jaar.