Survivalgids voor HU-eerstejaars

Wees niet blut. 8 bespaartips voor HU-studenten

Foto: Noa Wammes

Hoog collegegeld, een dure kamer en weinig budget. Speciaal voor nieuwe HU-studenten: acht tips voor een (beter) betaalbaar studentenleven.

1. Koffie

Cafeïne is een dagelijkse must, maar bij de HU-horeca kost een medium kopje zwart goud algauw 2,40 euro en een cappuccino 3,95. Daarom vier alternatieven: Bij de Spar University koop je in de automaten een grote koffie voor 1,25 euro. Ertegenover, bij Eat Out, kost ie hetzelfde. De Science Cafés schenken koffie voor 1 euro én je kunt daar fijn zitten. En als je écht slim (of bijna blut) bent haal je hem natuurlijk gewoon voor 29 cent bij de automaat.

2. Gratis meubels

Woon je in het Science Park? Word lid van Facebookgroepen Johanna, Cambridgelaan of Bisschoppen. Daar bieden mensen koelkasten, kasten, banken en andere toebehoren aan voor weinig. Soms zelfs gratis, als ze er snel vanaf moeten. Zo kun je je studentenkamer tenminste inrichten.

3. Studentenkortingen

Studentenkorting, wij leven ervoor. Op Studentbeans.com staan alle studentenkortingen op een rij. Bijvoorbeeld op spullen bij H&M, ASOS, Apple en en Logitech. Via de Knaek-app krijg je korting op kroegen, (online) winkels en restaurants. Misschien heb je de reclames al gespot tijdens de UITweek. De app is nu het eerste jaar gratis, terwijl Knaek normaal 25 euro per jaar kost.
Boekenwurm? Als student kun je voordelig lid worden van de Bibliotheek. Het kost je maar 25 euro per jaar. Je kan er zelfs e-boeken lenen, dus dat scheelt ook weer reizen.

4. Uit Eten

Check Social Deal voor uitjes of etentjes in Utrecht voor een lage prijs. Je vindt daar soms driegangendiners voor 15 euro. Geen geweldige kwaliteit, maar drie gangen klinkt chique. Ook op Groupon vind je acties in Utrecht: een wellnessdag voor 10 euro bijvoorbeeld.

De foodtrucks en broodjeszaken hier zijn heerlijk, maar prijzig. Neem daarom je lunch zelf mee. Je kunt altijd een los brood, een pot jam en een mes in je tas gooien als je haast hebt. Anders is de SPAR University een optie. Koop daar een los brood en een pakje smeerkaas. Scheelt algauw tachtig euro per maand.

5. Boodschappen

Ga naar Lidl of Aldi voor je boodschappen. Volgens de Consumentenbond liggen de prijzen van huismerken bij Lidl 10 procent lager. Albert Heijn en Jumbo verleiden je ook om A-merken of aanbiedingen te kopen die je helemaal niet nodig hebt. Ga ook nooit met honger de supermarkt in of prop voordat je vertrekt een boterham naar binnen zodat je niet onnodige toetjes en koekjes gaat kopen. Koop alles onder ooghoogte, want daar liggen de huismerken.

De app Too Good To Go is bedoeld om voedselverspilling tegen te gaan, maar werkt ook als besparingsmiddel. Van donut-boxen bij Dunkin Donuts voor 5 euro tot overblijfselen van de AH To Go voor 3 euro. Altijd een verrassing wat je krijgt.

6. Kleding

Leen wat vaker kleding van je vrienden. De Green Office heeft een kledingruil op Padualaan 101. Kost je helemaal niets. Check kringloopwinkels of de app Vinted voor betaalbare kleding. Check deze winkels voor andere leuke vintage opties in Utrecht. Maar let op: als kleding ‘vintage’ wordt genoemd, wordt het ook vanzelf duurder.

7. Huur

De grootste kostenpost is misschien je huur. De beste plekken zijn het duurst. Kijk daarom naar minder populair wijken als Lunetten, Overvecht of zoek in Nieuwegein of Zeist.

Probeer een woning via SSH, Place2bU of Socius te vinden. SSH beheert alle woningen in het Science Park, dus je kunt (als je eenmaal door de wachtlijst heen bent gekomen), rollend naar je college.

Als je denkt dat je te veel betaalt kan je dit aanvechten met het Huurteam in Utrecht.