Columns

Buitenlandse vestiging

Een groepje bolle bozen van onze hogeschool is ooit naar de Golfstaten afgereisd om te zien of het haalbaar en lucratief zou zijn om daar een vestiging op te zetten. Ik heb er niets meer van vernomen. Stenden Hogeschool uit Leeuwarden schopte het tot de voorpagina van de Volkskrant zaterdag, omdat zij naast vijf vestigingen in het noorden van ons land, ook filialen hebben in Bangkok, Qatar, Bali en Port Alfred (Zuid-Afrika).

Een suggestief artikel over een lopend onderzoek, veelvuldig gebruik makend van zullen en zouden. De toenmalige directeur Robert Veenstra, nu voorzitter van voetbalclub Heerenveen, zou ook nog in andere exotische landen geflirt hebben om daar Stenden University of Applied Sciences filialen op te zetten. In al die buitenlandse vestigingen verzorgt men International Hospitality Management en in Qatar ook nog International Business & Management Studies en Tourism Management, allemaal in het verlengde van studies die ook in ons land worden gegeven, zoals de opleidingen Vrijetijdsmanagement, Hoger Hotelonderwijs en Toeristisch Onderwijs.

Onze HU heeft internationalisering als speerpunt. Het jaarverslag 2009 meldt dat slechts 741 van de ruim 39.000 studenten in het buitenland studeerden of stage liepen. Bij Stenden waren het 365 studenten van de 10.000 alleen al bij hun vier buitenlandse vestigingen, los van de uitwisseling naar andere hogescholen en universiteiten.