Bussemaker pleit voor ‘monitor’ voor medezeggenschap

Aan de wet hoeft niets te veranderen, vindt minister Bussemaker. Om de medezeggenschap aan hogescholen en universiteiten te verbeteren, moet er vooral een medezeggenschapscultuur komen.

Bussemaker wil daarom een jaarlijkse Dag van de Medezeggenschap laten organiseren, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Ook zouden studentenbonden ISO en LSVb samen met universiteiten, hogescholen en onderwijspersoneel een speciale monitor moeten maken over de stand van zaken in de medezeggenschap. Dan kunnen onderwijsinstellingen zich aan elkaar spiegelen.

Verder doet ze een beroep op de onderwijsbestuurders. Zij moeten de medezeggenschap 'in alle redelijkheid' de nodige bijscholing en faciliteiten bieden. Ook moeten de raden op tijd informatie krijgen.
Goed idee
Die monitor is een goed idee, vindt de Landelijke Studenten Vakbond. Die borduurt onder meer voort op een onderzoek van de LSVb naar de faciliteiten die de medezeggenschapsraden ter beschikking staan. Waar de ene raad betaald wordt voor de werkzaamheden, krijgt de andere niet eens een printkaart. Ook krijgen ze lang niet allemaal secretariële ondersteuning voor hun werkzaamheden.

Maar de wet is ook nog niet goed genoeg, vindt vicevoorzitter Eduard Schmidt van de LSVb. 'Natuurlijk krijg je goede medezeggenschap als een bestuurder tegenspraak op prijs stelt en zijn medezeggenschapsraad goed faciliteert. Maar als een bestuurder dat niet doet, zou de wet ervoor moeten zorgen dat de raad toch goed zijn werk kan doen. Daar zegt de minister niets over.'
Begroting
Schmidt vindt dat medezeggenschapsraden het recht moeten krijgen om belangrijke stukken als de begroting en het examenreglement van onderwijsinstellingen goed te keuren of tegen te houden. Bij de HU heeft de Hogeschoolraad dit instemmingsrecht overigens al. Ook zouden er minimumnormen moeten komen voor de faciliteiten, zodat raadsleden bijvoorbeeld hun eigen scholing kunnen afdwingen.