Bussemaker probeert kritische senator om te praten

Minister Bussemaker vertrouwt er op dat ze ook de kritische PvdA-senatoren aanstaande dinsdag kan overtuigen om voor haar wetsvoorstel ‘studievoorschot’ te stemmen.

Bussemaker zei dit zojuist in een kort interview met de NOS. Ze heeft zich goed voorbereid op het debat en onder anderen met PvdA-senator Ruud Koole gesproken. 'Dat was een constructief gesprek.' Ze heeft er vertrouwen in dat ze de senatoren op inhoudelijke gronden kan overtuigen.

Oud-PvdA-voorzitter Koole, hoogleraar politicologie aan de Universiteit Leiden, liet eerder deze week weten dat hij grote bezwaren heeft tegen het afschaffen van de basisbeurs.

Het wetsvoorstel van minister Bussemaker sneuvelt als er drie senatoren van de ‘leenstelselcoalitie’ van PvdA, VVD, GroenLinks en D66 tegen stemmen. Het wordt op dinsdag 20 januari behandeld in de Senaat.

PvdA-senator Esther-Mirjam Sent, hoogleraar aan de Radboud Universiteit, noemde het 'altijd denkbaar dat een paar senatoren anders stemmen dan de rest van hun fractie'.