Cabo Bianci en Ingenium gefuseerd

Studievereniging Ingenium en faculteitsvereniging Cabo Bianci zijn gefuseerd tot één studentenorganisatie voor het Institute for Engineering and Design (IED). De naam is: Ingenium Cabo Bianci.

Op 19 augustus zijn de statuten goedgekeurd door de algemene ledenvergadering en de dag erna is het achtkoppig bestuur gekozen, vertelt de kersverse voorzitter Maud van Grinsven. Op deze manier kon de nieuwe instituutsvereniging zich tijdens de introductie presenteren aan de nieuwe studenten. ‘Nu is er één aanspreekpunt voor de studenten’, zegt ze.

De fusie van de twee verenigingen bij de faculteit Natuur en Techniek is tot stand gekomen op aandringen van de HU. De hogeschool wil dat elk instituut een eigen studievereniging heeft. Doordat er voorheen zowel een studievereniging als een faculteitsvereniging bestond, moesten studenten kiezen waar zij lid van werden.

Sociale binding
Ingenium richtte zich enkel op studiegerelateerde activiteiten zoals studiereizen en bedrijfsbezoeken, terwijl Cabo zich ook bezigheid met de sociale binding van studenten (door b.v. feesten en sportactiviteiten). ‘De combinatie van de twee verenigingen zorgt voor een sterke vereniging Ingenium Cabo Bianci’, meldt de voorzitter.

Cabo Bianci telde zo’n 1100 leden (inclusief alumni) terwijl Ingenium honderd leden kon verwelkomen. Maar er is geen sprake van dat de grote Cabo de kleinere Ingenium heeft opgeslokt, stelt Van Grinsven. Ook bij de nieuwe instituutsvereniging is de identiteit van de vroegere studievereniging gewaarborgd. De oude websites zullen aangepast worden op de nieuwe situatie en de sociëteit in de kelder van Nijenoord 1 blijft het thuishonk van Ingenium Cabo Bianci.