Nieuws

Campagne voor sociaal ondernemen bij studenten

Utrecht telt een nieuw initiatief om de stad en omgeving leefbaarder te maken genaamd #SOSUtrecht. Dit samenwerkingsverband van onder meer onderwijsinstellingen wil sociaal ondernemen onder studenten stimuleren.

Bij sociaal ondernemen staat een maatschappelijk doel voorop en komt geld verdienen op de tweede plaats. ‘In Nederland is de sociale onderneming in opkomst, maar nog niet ingeburgerd. In Engeland bijvoorbeeld ligt dat anders. Daar zijn sociale ondernemingen een zeer bekend fenomeen’, stelt Trude Maas (foto), voorzitter van de Utrecht Development Board. 
 
De UDB, waar ook de Hogeschool Utrecht in participeert, liet het consultancybureau Frisse Blikken – het jongste van Utrecht – een onderzoek naar dit fenomeen uitvoeren. Het bureau kwam tot de conclusie dat de ambitie onder studenten om maatschappelijk te ondernemen groot is. De motieven daarvoor lopen uiteen: de een wil iets voor de stad doen, een ander denkt ervan te leren en een derde hoopt er een al dan niet goed belegde boterham aan te kunnen verdienen. 
 
Op basis van deze uitkomsten besloot de UDB om in het najaar een aftrap te organiseren voor studenten van het mbo, hogescholen en universiteit. Momenteel doen de HU, Universiteit Utrecht, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en ROC Midden Nederland mee. De studenten buigen zich een aantal maanden over problemen en vraagstukken in verschillende Utrechtse wijken en presenteren daarna hun oplossingen.
 
Om dit mogelijk te maken organiseert UDB een crowdfundactie. Individuen en bedrijven worden gevraagd minimaal 1000 euro te doneren. ‘Hiervoor krijgt u onder meer inhoudelijke betrokkenheid, toegang tot een interessant netwerk, contact met sociaal ondernemende studenten en promotie terug’, belooft een flyer van de organisatie. 
 
Behalve de genoemde onderwijsinstellingen bestaat #SOSUtrecht uit de gemeente Utrecht, Rabobank Utrecht, Utrecht Valorisation Center, Frisse Blikken en de Utrecht Development Board.