CDJA: maak rente op studieschuld aftrekbaar

Eerdere onderwijsacties: protestmars van studenten, november 2018. Foto Sabina van Gils

CDA-jongeren willen de rente op de studieschuld aftrekbaar maken. Oud-studenten betalen dan minder belasting en gaan er in inkomen op vooruit.

Het CDJA gaat een voorstel hiervoor aanstaande zaterdag op het verkiezingscongres in Amsterdam indienen. ‘We verzachten zo de negatieve effecten van het leenstelsel en verharden onze roep om de basisbeurs’, melden de jongeren op Twitter.

De christelijke jongeren vergelijken hun voorstel met de renteaftrek van de hypotheek. Huiseigenaren die een hypotheek nemen, mogen de rente die ze betalen aftrekken. Daardoor betalen ze minder inkomstenbelasting.

Omstreden

Het voorstel komt na de renteverhoging op studieschuld die per 2020 moet ingaan, zo stelt het kabinet voor. Bij een schuld van 21.000 euro betaalt een oud-student 12 euro per maand meer. Omgerekend is dat 5.000 euro rente extra in 35 jaar. De maatregel is omstreden. Studentenbonden voerden hiertegen actie en de jongeren van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zijn tegen.

Een amendement om de renteverhoging af te schaffen werd in november vorig jaar in de Tweede Kamer verworpen. Het partijcongres van het CDA stemde – net als de regeringspartijen – tegen, hoewel het congres zich eerder tegen de renteverhoging keerde.