Columns

Cijfers zeggen veel

Meten is weten. Dat is bekend op de Hogeschool Utrecht. Er wordt wat af geënquêteerd. In ons land zijn we ook gek op lijstjes. Voetbalclubs staan graag in het linkerrijtje. Popgroepen hopen op een plek in de Top-10. En wat is men weer blij om in de finale op TV te komen van bijvoorbeeld Pop Stars. Met regelmaat meten kan je trends signaleren. Een aan te bevelen boekje is nog steeds ‘How to lie with statistics’ van Darrell Huff. Docenten weten dat als een student eind van de dag na een moeilijk tentamen een enquête invult dat deze slechter uitvalt dan zo’n zelfde enquête ’s morgens ingevuld bij een makkelijk tentamen. Toch ontkom je niet aan onderzoek, om te kunnen analyseren, te kunnen vergelijken en te zien waar je kan verbeteren. Onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat cognitieve trainingen (school en ouders samen) gericht op het ontwikkelen van zelfcontrole bij kinderen, gedragsverbeteringen oplevert. Het zijn projecten voor agressieve kinderen met losse handjes die conflicten vechtend willen oplossen, vaak crimineeltjes in de dop. Echt, met goed onderwijs en voldoende financiële middelen verminder je criminaliteit op lange termijn. Je smoort criminaliteit in de kiem en je bespaart miljoenen. Maar hoe meet je wat je voorkomt?