Columns

Citymarketing

Gisteren was ik met collega Martijn Gregoire op een seminar in Antwerpen met de dubbele titel City- en regiomarketing en Markenopbouw en fondsenwerving. Negen sprekers van wie er twee uit Nederland kwamen. Een heel aardig verhaal had Philp Heylen, de schepen (wethouder) cultuur en toerisme van de stad Antwerpen over de marketing van de A, het nieuwe logo van Antwerpen en het succes van MAS, het Museum aan de Stroom, op een schiereilandje in de oude (rosse) havenbuurt.

Antwerpen heeft vier USP’s (unique selling propositions):
– Rubens
– de havens
– mode/fashion
– diamant
De inwoners moet je bij het positioneren van je stad er volgens Heylen zeker bij betrekken. Hij gaf als vergelijking het marketen van een zakje chips, waarbij de citymarketeer aan de chips vraagt hoe het zakje er uit moet zien.

Het MAS zou voor € 53 miljoen gebouwd worden, tijdens de bouw is dat verhoogd tot € 59 miljoen en daar is men niet meer overheen gekomen. Wel gaat men dik over het aantal begrote bezoekers, drie keer zoveel dan de verwachte 200.000 p/jr. Dit museum beïnvloedt de reputatie van Antwerpen positief en draagt bij aan het toegenomen aantal toeristen. “Diversity is the glue that makes a city stick in the eyes of the citizens and visitors.”