Het platform geeft innovatieve ondernemers in Utrecht een plek om hun verhaal te pitchen en meer bekendheid te genereren. Het concept is bedacht tijdens een cursus binnen de opleiding, in opdracht van Economic Board Utrecht, en wordt nu in een nieuw jasje uitgevoerd voor meerdere partners.
Leon Verbakel en Jelle van Vliet hebben het concept bedacht tijdens een specialisatie binnen de opleiding communicatie en mediadesign aan de HU. Economic Board Utrecht (EBU) was hierbij betrokken als opdrachtgever en was zo enthousiast over het concept dat ze het wilde uitvoeren. Dat gebeurt nu in samenwerking met Utrecht Science Park, UtrechtVC en De Utrechtse Internet Courant (DUIC).
Het project leverde derdejaars student Verbakel gelijk een stageplek op bij EBU, waar hij nu de uitvoering van het concept aanstuurt. ‘Het idee is in een ander jasje gestoken maar de basis blijft hetzelfde’, vertelt Verbakel. Innovatieve bedrijven, ondernemers en wetenschappers in Utrecht kunnen hun verhaal pitchen op de site. Lezers kunnen vervolgens beoordelen of ze het een gamechanger vinden door op de WOOW-knop te klikken.
GameChanger van het Jaar
De gamechanger met de meeste WOOW’s wordt beloont met media-aandacht, bijvoorbeeld via DUIC. Verbakel denkt ook nog na over de titel ‘GameChanger van het Jaar’ en landelijke media-aandacht voor degene met de meeste WOOW’s in een jaar, maar dat idee moet nog vorm krijgen. Volgens Verbakel kan iedereen meedoen. ‘De bakker om de hoek kan ook zijn pitch doen. Als hij maar anders is als de andere negen bakkers.’ Een gamechanger dus.
Vooralsnog is de site alleen bedoeld voor Utrechtse gamechangers maar Verbakel hoopt op een landelijke uitbreiding. De site staat nog geen twee weken online en belooft nu al succes met tien verhalen en bijna 400 WOOW’s. ‘In dit project is hopelijk een rol weggelegd voor mij in de toekomst. Hoe dat gaat uitpakken weet ik nog niet precies, maar het is mooi om betrokken te blijven bij een concept dat ik zelf mede heb bedacht.’
Foto: HU.nl