College: besparing op beurs terug naar onderwijs

Als de toekomstige regering bezuinigt op studiefinanciering moeten de opbrengsten terugvloeien naar universiteiten en hogescholen. Dat stelt het college van bestuur (foto) in een brief aan de centrale medezeggenschapsraad (CMR).

Naar aanleiding van de recente acties tegen de bezuinigingen in het onderwijs en mogelijke afschaffing van de basisbeurs, drong de CMR er half maart bij het college op aan om een standpunt in te nemen. Het college signaleert in de reactie een spanning tussen de noodzaak tot bezuinigen op de overheidsfinanciën en de gewenste investeringen in het hoger onderwijs.

In de brief wijst het college op het investeringplan dat de HBO-raad in december 2009 lanceerde. Die gaat uit van een jaarlijkse extra injectie in het hbo van een half miljard euro. Dit is onder meer nodig voor de onderwijskwaliteit, praktijkgericht onderwijs en kenniscirculatie.

Ook voor het college is de basisbeurs niet heilig. Net als universiteitenkoepel VSNU en studentenorganisaties ISO en LSVb mag die op de helling. Maar omvorming van studiefinanciering tot een sociaal leenstelsel moet aan enkele voorwaarden voldoen. ‘De besparingen moeten geïnvesteerd worden in het hoger onderwijs en het nieuwe systeem moet voldoende waarborgen bieden om het hoger onderwijs breed toegankelijk te houden.’