College doet leaseauto’s de deur uit

Het college van bestuur zal geen gebruik meer maken van leaseauto’s. Dat zei collegevoorzitter Geri Bonhof tijdens de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad (CMR) op woensdag 3 juli.

Collegelid Jan Bogerd heeft eerder dit jaar afscheid genomen van de auto van de zaak terwijl Bonhof de Audi per 1 juli vaarwel zei. Anton Franken, per 1 september het nieuw collegelid, reist met een ov-jaarkaart. ‘We declareren de reizen voor de zaak op basis van hetzelfde tarief als jullie’, meldde Bonhof.

Tijdens de vergadering, die werd bijgewoond door een delegatie van de raad van toezicht van de HU, legde het college verantwoording af over het Jaarverslag en de Jaarrekening van het jaar 2012. Raadsleden konden van te voren vragen indienen. Een daarvan ging over de leaseauto’s van het college in relatie tot het speerpunt duurzaamheid binnen de hogeschool. Met het oog op die duurzaamheid doet het college de leaseauto's in de ban.

In 2010 ontstond enige commotie rondom het plan om ook aan faculteitsdirecteuren de mogelijkheid te geven een leaseauto te gebruiken. Het college vond dat nodig om het werken bij de HU voor hogere functies aantrekkelijk te maken. De CMR was hier tegen omdat dergelijke regeling ook voor ander personeel zou moeten gelden, waarop het college het voorstel introk.

ELEKTRISCH VERVOER
Mogelijk gaan de leden van het college gebruik maken van de elektrische fietsen, scooters en auto’s die de hogeschool vanaf medio vorig jaar gratis ter beschikking stelt aan het personeel. Tot voor kort waren die alleen bestemd voor dienstreizen. Maar vanaf maart is het mogelijk om de elektrische Mercedes van de locatie De Uithof in te zetten voor woon-werkverkeer. Daarbij kunnen de elektrische fietsen vanaf deze week worden geleend om naar huis en weer naar het werk te gaan. Personeel kan deze tweewielers ook voor het weekend lenen.