College verhuist deze zomer naar De Uithof

Een informatiebijeenkomst over de bouw- en verbouwplannen van de HU leverde enkele nieuwtjes op. Het college van bestuur verhuist deze zomer al naar De Uithof en er zijn meerdere locaties in beeld voor de nieuwbouw.

Jan Bogerd, lid van het college van bestuur, deed dinsdagmiddag 10 juni zijn jasje maar eens uit en stroopte de mouwen op. Zo’n vijftig studenten en medewerkers namen plaats in het auditorium van de faculteit Educatie (FE). Een wat matige opkomst gezien de campagne van de organiserende studentenorganisaties uit de Hogeschoolraad, vereniging MUST en koepel van studieverenigingen OSHU. De bijeenkomst was er niet minder interessant door.

Eén mediatheek
De HU heeft grootse plannen. Al het Utrechtse onderwijs wordt ondergebracht in De Uithof. Dat betekent dat de faculteit Natuur en Techniek (FNT) en HU Diensten verhuizen naar De Uithof.

Er komt een nieuw gebouw, bestaande panden worden drastisch gerenoveerd (uitgezonderd die van de FE) en vrijwel alle faculteiten en instituten krijgen een nieuw onderkomen.

Uiteindelijk zal er één kantine en één mediatheek zijn. De mediatheken van de faculteiten Communicatie en Journalistiek (FCJ) en Economie en Management (FEM) verhuizen deze zomer naar de FE. Het zogeheten Nieuwe Werken, met flexwerkplekken, wordt overal ingevoerd.

Oplevering uitgesteld
De nieuwbouw omvat zo’n 20.000 vierkante meter en zal plaats bieden aan de FCJ, de FEM en een deel van HU Diensten. Tot voor kort was het parkeerterrein aan de Padualaan in beeld als locatie. Maar ook het parkeerterrein op de hoek Heidelberglaan/Bolognalaan is sinds kort een serieuze optie. ‘Daarover zijn we met de Universiteit Utrecht, die over de grond gaat, in discussie’, meldde Bogerd. Ook is de oplevering met een jaar uitgesteld naar 2017.

Hij heeft ook nog een primeur voor de aanwezigen in de zaal. Het college van bestuur en de Bestuursdienst verhuizen nog deze zomer naar De Uithof en nemen hun intrek op de derde verdieping van de faculteit Educatie. ‘Dat hebben we vandaag besloten.’

Nog een wijziging
Nog een nieuwsfeit: de aanbesteding voor de verbouwing van de Heidelberglaan 7 is verleend en de bouwplannen zijn in grote lijnen gereed (foto). Deze zomer start de verbouwing; oplevering volgens planning in 2015. Een wijziging: het Institute for ICT gaat niet naar de Heidelberglaan maar schuift aan bij de FCJ en FEM in de nieuwbouw.

Tijdens de vragenronde wilden studenten vooral weten wat er met de studentencafés gaat gebeuren. Elk gebouw krijg een Grand Café, maar het is nog onduidelijk of die worden gerund door de studieverenigingen of door een cateraar.

Eigen sociëteiten
Vanuit de zaal werd een dringend beroep gedaan om de verenigingen hun eigen sociëteiten te laten behouden. Maar daar is weinig kans op. Bogerd: ‘We kiezen voor een gedeeld gebruik van de cafés. De verenigingen kunnen dan onderling regelen wie op welke dag de ruimte gebruikt.’

Voor een overzicht van tijdelijke en definitieve locaties en data van verhuizingen zie hier; meer informatie over de bouw- en verhuisplannen: www.huontwikkelt.nl; de bijeenkomst is als weblecture hier terug te zien