Collegevoorzitter Geri Bonhof in Krijtjasjes Top 10

HU-collegevoorzitter Geri Bonhof staat op nummer 6 in de Krijtjasjes Top 10 van de website ScienceGuide. Dit is een ranking van bestuurders uit het hoger onderwijs ‘met krijt op hun jasje’, dus met onderwijservaring.

De eervolle vermelding krijgt Bonhof omdat ze bestuurslid was van de Onderwijsraad, HBO-raad (nu Vereniging Hogescholen) en Hogeschool van Amsterdam. Maar het krijt op haar jasje is vooral afkomstig uit de tijd dat ze werkte als lerares gymnastiek, waarna ze opklom tot rectrix van het Goois Lyceum. Ook was ze aan de MTS onderdirecteur van de opleiding voor Mode en Kleding. ‘De jasjes voor het krijt kon zij zowat bijna zelf maken, zo nodig’, grapt de site voor hoger onderwijs.

Op nummer 1 in de lijst prijkt Louise Gunning. Zij zag zich gedwongen af te treden als collegevoorzitter van de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam na bezettingen van het Bungehuis en Maagdenhuis. Nu is zij weer hoogleraar Gezondheid en Maatschappij bij de UvA. ‘Haar toga zit weer vol krijt’, oppert ScienceGuide. Nummer 2 is Kees Boele, collegevoorzitter van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, bevlogen bildung-prediker en oud-docent economie aan Avans Hogeschool.

De hele Krijtjasje Top 10 staat hier.