Columns

Column Ad Franzen: Ga terug naar AF en kies een nieuwe studie

Het einde van het schooljaar nadert en de harde waarheid begint tot me door te dringen. Maandenlang heb ik de moed erin gehouden met de gedachte, dat het wel goed zou komen met die 45 studiepunten. In september stortte ik me in het studentenleven en van mijn ervaringen met de studentenvereniging heb ik meer geleerd dan van zes jaar middelbare school. Voor de eerste tentamens in november had ik een hele week keihard gestudeerd, maar de hoeveelheid stof was te groot om in één week te stampen. Ik was goed begonnen met mijn eerste opdrachten in groepsverband. Toen kakte ik even in door de galaweek van mijn studentenvereniging en werd door mijn teamgenoten uit de groep gezet, omdat ik twee keer een deadline had gemist. In januari kwamen de eerste studiepunten in Osiris en dat heb ik natuurlijk uitgebreid gevierd. Het was voor het project Beroepshouding, waar iedereen dankbaar vijf studiepunten voor bijschreef, zonder al teveel inspanning. Jammer dat mijn geld opraakte, zodat ik drie dagen moest werken in plaats van twee. Daardoor moest ik colleges missen voor een vak waar ik niet goed in ben.
Na de derde tentamenperiode heb ik besloten om alles op alles te zetten, want ik ben een doorzetter. Drie vrienden uit mijn klas waren gestopt, omdat ze net als ik op tien studiepunten stonden en het welletjes vonden. Dat leek me niks, want dan zou mijn stufi ook direct stoppen en zou ik nog meer moeten werken. Tja, en toen kwam de heetste maand april ever. Ga jij maar eens met je neus in de boeken zitten, als iedereen die je kent op een terrasje zit met een koud biertje. Mijn SLoeBer begon tegen me te zeuren over achterblijvende studieresultaten en had weinig begrip voor mijn moeilijke leven als ‘vrije jongen’ in het eerste jaar hbo.
Twee weken geleden heb ik enorme ruzie gehad met een docent. Toen ik in mei met een paar vrienden een extra vakantieweekje had gepakt (mooi weer man!), heb ik een verplichte bijeenkomst gemist. Heeft die zak van een docent besloten, dat ik uitgesloten word voor het project en geen eindcijfer krijg. Zo’n lul heb ik het hele jaar niet meegemaakt. In ons gebouw zit trouwens nog een andere aardige opleiding, die ik volgend jaar maar eens ga proberen. Gelukkig komt er eerst vakantie met een boel geinige festivals. Laterrr!