Columns

Column Ad Franzen: HU-straattaal

Als eerstejaars is het belangrijk om snel de nieuwe straattaal te leren spreken, die binnen de HU wordt gebruikt. Het hanteren van de juiste woorden, zorgt dat je door docenten geaccepteerd zult worden. Ik zal enkele van de belangrijkste HU-woordjes met jullie doornemen.
COMPETENTIE
Dit is iets wat je moet leren. Zo ga jij bijvoorbeeld de competentie ‘het organiseren van een studentenfeest’ dit jaar onder de knie krijgen. Om dit te leren heb je kennis nodig: waar kan ik de goedkoopste drank kopen? Wat is een geschikte plaats voor een feest (in het ouderlijk huis onder de neus van je ouders kan nu echt niet meer). Ook de benodigde vaardigheden spelen een belangrijke rol: hoe overtuig je jouw vriendin om haar auto aan jou uit te lenen voor de boodschappen?
TEAMWORK
Op de hogeschool doet iedereen het met elkaar en niemand alleen. Samen een feest organiseren is handig, want het scheelt in het werk. Je leert taken verdelen, delegeren en samenwerken. De keuze van je teamleden is belangrijk: geen losers, loners of kletskousen want dan wordt het organiseren van je feest een nachtmerrie.

PROJECT
Groepsopdrachten worden binnen de HU projecten genoemd. Zo is voor het project ‘organiseer een studentenfeest’ eerst een plan van aanpak nodig. Maak een lijstje van dingen die moeten gebeuren en de volgorde, waarin die dingen moeten gebeuren. Dus niet tien kratten bier inslaan en er dan achter komen, dat er maar zeven studenten op je feest komen.
REFLECTIE
Docenten zien graag dat je de tijd neemt om na te denken. Na het feest bedenk je, wat er goed ging (‘alle drank is opgegaan’) en wat beter kan (‘jammer dat alle drank halverwege de avond al op was’). Hoe ga je het aanpakken bij het volgende feest? Sommige docenten willen, dat je voortdurend reflecteert en dat is wennen als je een doener bent van het type ‘gebeurd is gebeurd, daar praten we niet meer over’. Vraag je af, wat een docent van je wil horen. Probeer iets op te schrijven in de trant van ‘ik heb erg veel geleerd van de module Hoe organiseer ik een studentenfeest en ik zou het de volgende keer anders aanpakken’. De docent beseft dat het leereffect is bereikt: de student heeft nagedacht. Thuis zullen je ouders beseffen dat je leerprestaties op een hoger plan zijn aangekomen, nadat je de volgende magische zin hebt uitgesproken: ‘we hebben gewerkt aan een belangrijke competentie en door teamwork is ons project succesvol afgerond. Dit was het resultaat van intensieve reflectie’. Yo!