Columns

Column Ad Franzen: Nieuw nummertje?

Enkele maanden geleden werden we aangenaam verrast met de volgende mededeling:
‘De HU gaat gefaseerd over naar 088-telefoonnummers. De FCJ wordt per 1 maart 2011 omgenummerd. De 030-nummers gaan verdwijnen.’
Dat was even slikken. De laatste twee jaren kende ik eindelijk het telefoonnummer van mijn werkplek uit mijn hoofd en deze kennis valt in één klap onder de noemer ‘zinloze nummers die je hoofd nog je gehele leven zal onthouden’. De telefoondiensten van de HU worden overgenomen door een callcenter aan de Jenalaan en dat geeft mij niet automatisch vertrouwen. Ik vind het extern lastig uit te leggen, dat wij niet meer onder 030 vallen (tevens de naam van een populair meidenraptrio), maar dat ons gebouw nog wel in Utrecht staat. Daarnaast hoop ik dat er geen grappige cabaretier ons callcenter gaat lastigvallen met onnodige telefoontjes om onze bereikbaarheid te testen. Enkele maanden geleden kreeg ik tevens een nieuw mobiel nummer want mijn allereerste mobiel, de Swing 200 van KPN had de geest gegeven, zodat de melding ‘je krijgt een nieuw HU-nummer’ voor mij een jobstijding was.
Het is geweldig dat de HU iedere cent omdraait en nu met een goedkoop nummer waarschijnlijk met een lager intern tarief te maken heeft. Zo kregen we enkele jaren geleden ook nieuwe, goedkopere telefoons waar ik mij t.z.t. eens in moet verdiepen. Iedere keer geeft het apparaat mij een schuldgevoel ‘u heeft weer 7 gemiste oproepen’ en weet ik niet wat daaraan te doen.
Wat minder leuk is aan de omnummering is de checklist die we erbij kregen. Het is namelijk zo dat WIJ de hele operatie ‘omnummering’ moeten begeleiden, communiceren en uitvoeren. Er staan geheimzinnige instructies in zoals: ‘ontdubbel waar mogelijk centraal de klanten/contacten i.s.m. je afdeling’ of ‘pas je gegevens op Sharepoint aan en controleer waar nodig de telefoonnummers op relevante Sharepointsites’. De laatste mededeling biedt gelukkig een escape, want er zijn nauwelijks Sharepointsites die ik relevant vind.
Het omnummeren is een aanslag op het milieu: net zoals bij de wijziging van het logo wordt al ons briefpapier in één klap waardeloos. Mijn voorraad van 87 visitekaartjes ben ik in recordtempo aan het opmaken, want na 1 juli vervalt mijn oude nummertje en ben ik onbereikbaar geworden. Dankzij deze column kan ik me met de Franzenslag van de klus ‘checklist omnummeren’ afmaken.
Algemene en enige kennisgeving: Adje heeft een nieuw nummertje: 088-4813429. Bel me voor een goed gesprek!