Columns

Column Ad Franzen: P-uitreiking?

In het hbo krijgen studenten een getuigschrift als zij alle vakken van de propedeuse hebben gehaald. De grote vraag is: hoe zorg je dat studenten dit felbegeerde papiertje in hun bezit krijgen? In oktober heb ik in mijn gebouw een paar P-uitreikingen bijgewoond.
In één van de uitreikingen zouden acht studenten hun P in ontvangst nemen. Omdat er vooraf geen ruchtbaarheid aan de uitreiking was gegeven, hadden de meeste studenten in september hun P al opgehaald bij het onderwijsbureau. Om half vier die dag, zouden de studenten met hun ouders worden ontvangen in de centrale hal van het gebouw. Toen ik daar om 15.40 aankwam, stonden daar inderdaad al studenten met hun familieleden maar er was nog niemand van ons personeel aanwezig. De aanwezigen hadden niet door dat de koffie, thee en cake, uitgestald op een tafel tegen de wand, voor hen bedoeld was, zodat ik de show kon stelen door hen te trakteren. Om vier uur begon de ceremonie en de leidinggevende, een begaafd redenaar, maakte zijn reputatie volledig waar. Behalve ik zaten er nog twee SLoeBers (bargoens voor studieloopbaanbegeleiders) in de zaal. Die andere twee SLoeBers hadden die dag bij toeval van de P-uitreiking gehoord. Om vijf uur werd er een borrel gedronken op de goede afloop. Toen ik na twintig minuten om mij heen keek, viel het me op, dat ik het enige personeelslid was, dat nog niet de kuierlatten had genomen. Als geboren gastheer vond ik, dat ik mijn gasten niet alleen kon laten, dus ik bleef manmoedig tot zeven uur toen de laatste student besloot deze informele bijeenkomst te verlaten. Het bier was niet op.
Later die week zat ik in een andere uitreiking met vijftien studenten en tien SLoeBers in een zaal met een capaciteit van 90 plaatsen. De studenten klaagden over het feit dat ze niemand mee mochten nemen. De organisatoren waren bang dat de zaal te klein was voor het aantal belangstellenden. Het programma was goed, de ‘bioscoop’ was bijna leeg. Op de borrel na afloop verzeilde ik eerst in de receptie van Journalistiek. Daar was besloten alle ouders wél uit te nodigen op haar P-uitreiking.
Mijn conclusie: reik die P feestelijk uit, maak het bekend bij studenten, ouders en SLoeBers en gebruik dit event als een visitekaartje voor de opleiding. Of doe helemaal niets: laat studenten hun papiertje gewoon ophalen bij het Onderwijsbureau.