Columns

Column Ad Franzen: PVA-uitdaging

Bij de faculteit voor Economie en Management is dit jaar een offensief gestart met de naam PVA. Het is de afkorting voor ‘Presentie, Voorbereiding en Actieve deelname’. Nieuwe studenten moeten 70% van alle lessen aanwezig zijn, colleges voorbereiden en in de lessen een actieve houding aannemen. De boodschap is duidelijk: weg met vrijblijvendheid en slapte! Het is één van de initiatieven om ervoor te zorgen dat de FEM-opleidingen eindelijk van de laatste plaats in de keuzegids afkomen en dat de FEM een toonaangevende businessschool zal worden.
Als docent werd ik vanzelfsprekend direct uitgedaagd door PVA. In eerste instantie dacht ik: ‘De middelbare school heeft definitief haar intrede in het hoger onderwijs gemaakt’. Aan de andere kant: door de enorme student-uitval bij de FEM zijn alle maatregelen geoorloofd. Het stelde me direct voor lastige keuzes: in mijn eerste college dit jaar bij de FEM gaf ik de studenten opdracht om het werkboek van Sharepoint te downloaden, te printen en de volgende dag mee te nemen naar de les. Van de negentig studenten hadden ongeveer vijf studenten de moeite genomen om dit te doen. Wat nu? Direct alle anderen wegsturen? Dan had ik nog vijf lesweken over van de zeven want in de eerste lesweek waren mijn lessen uitgevallen door een drietal FEM-startdagen. Ik was slap en maakte alleen een opmerking dat dit niet de afspraak was!
Kort daarna betrapte ik een meisje op Facebook in plaats van Excel, terwijl ze zat te wachten om mij een vraag te kunnen stellen. Was dit de geschikte gelegenheid om de ‘A’ van ‘actief’ door te halen en daarmee de toekomst van de betrokken studente voorgoed te verknallen? Oplettende lezers onder u zullen het juiste antwoord uit de wijze van de vraagstelling hebben afgeleid.
In lesweek vijf zat ik dinsdagochtend om half negen in het computerlokaal tevergeefs op studenten te wachten: er kwam niemand. Het management had dinsdagavond om 19.00 uur een tentamen bedrijfseconomie ingeroosterd en studenten vonden mijn les van half negen te vroeg in combinatie met dit tentamen. Die ‘V’ van voorbereiding voor bedrijfseconomie zat blijkbaar goed en was belangrijker dan de ‘P’ van presentie voor mijn vak. Ik ben benieuwd wat de oogst van PVA aan het einde van dit cursusjaar zal zijn…