Columns

Column Ad Franzen: Snel je diploma? Kies de Ad-route!

In juli kwam de mediaopleiding van Hogeschool Inholland in het nieuws. Rendementscoach Theo had een alternatieve afstudeerroute ontworpen, zodat vele wanhopige studenten alsnog de eindstreep konden halen. De onderwijsinspectie is een beetje in de stress geschoten en start een onderzoek bij 33 hogescholen naar soortgelijke praktijken.
Ook de HU is de klos en dat vind ik erg vervelend voor ons college van bestuur. Het zal een ongewisse tijd worden voor Geri en Huib, omdat zij natuurlijk niet kunnen weten wat er in onze hogeschool allemaal wordt ‘uitgespookt’. Vorig jaar schreef ik in mijn column vol trots over mijn belangrijke werk als Cold Case Coach. Nu word ik door collega’s wantrouwend bekeken en beginnen sommigen te sputteren als ik voor een student een vervangende opdracht vraag, voor een vak wat niet meer bestaat. ‘Wij willen geen Haarlemse toestanden’, is een gevleugeld zinnetje geworden, dat ik vaak hoor.
Theo heeft de markt totaal verziekt voor alle Cold Case Coaches in den lande. Ik kan er immers niets aan doen dat onderwijsprogramma’s in mijn opleiding om de vijf jaren drastisch worden herzien en daardoor hele vakken opgeheven. Moet een student de punten voor zo’n vak nog halen, dan moet hij een ander vak doen of krijgt hij een vervangende opdracht. In geen geval worden de punten zomaar weggegeven.
Jarenlang is er geklaagd over de hoge uitval in het hoger onderwijs en de vele dropouts. Dan probeer je er uit alle macht iets aan te doen en is het weer niet goed. Het is een persoonlijke ramp voor een student als de meerderheid van de studiepunten zijn behaald en plots de studievoortgang stagneert. Voor de HU is het een financiële ramp. Druk alle totaal behaalde studiepunten van deze ‘probleemstudenten’ maar eens uit in geld. Het kost ons allen een vermogen! Logisch dat je, koste wat kost, probeert te realiseren dat er een diploma komt, zodat er voor iedereen een happy end komt. Als je een bedrijf hebt, dan wil je producten verkopen en als je een hogeschool hebt, dan wil je afgestudeerde studenten afleveren. Misschien zullen sommige collega’s nu over de kwaliteit van het hbo beginnen. Daar ligt een serieus probleem: wie stelt vast of een afgestudeerde voldoende hbo-kwaliteiten bezit? Wij missen een landelijke centrale toets om die hbo-kwaliteit te garanderen. Theo is wellicht iets te ver gegaan. Maar studenten, houd moed! De Ad-route is nog steeds open!