Commissie geeft opleiding Journalistiek positief advies

Foto: Femke van den Heuvel

De School voor Journalistiek krijgt een positief advies van een commissie die de opleiding onder de loep heeft genomen. Een definitief oordeel van accreditatieorganisatie NVAO wordt over enkele maanden verwacht.

Dat staat in een brief die het management en Opleidingscommissie (OC) aan studenten Journalistiek heeft gestuurd. De commissie met externe deskundigen voerde afgelopen dinsdag gesprekken met docenten, studenten, alumni, het werkveld en het management.

Aan het eind van de dag vertelde de commissie haar bevindingen. ‘Deze voorlopige terugkoppeling was positief’, staat in de brief. ‘De commissie sprak haar vertrouwen uit in het curriculum en de betrokkenheid van docenten en studenten.’ De OC en drie opleidingsmanagers zijn blij met dit resultaat, ‘het geeft een positieve kijk op de toekomst van onze studie’.

De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) keurt opleidingen elke zes jaar en beoordeelt of het onderwijs aan de maat is. Een positieve accreditatie is nodig om door te mogen gaan, een negatief besluit leidt tot stopzetting van het onderwijs. Bij een ‘gele kaart’ krijgt de opleiding een of twee jaar de kans om verbeteringen door te voeren.

Opsteker
Het verwachte positief advies is een opsteker voor de School voor Journalistiek. Die lag de afgelopen periode onder vuur. De invoering van een nieuw curriculum in het eerste jaar leidde tot kritiek bij een aantal studenten en sommige docenten. Ook belandde de opleiding onderaan de ranglijstjes van de Keuzegids en Elsevier Weekblad. Verder kreeg een column van docent Remko van Broekhoven, waarin hij uit de doeken deed waarom hij opstapt, veel bijval.

Een advies van de commissie wordt doorgaans overgenomen door de NVAO.