Conservatoria dicht en ander zomernieuws

Minder muziek
Zes van de negen conservatoria in Nederland kunnen dicht, vinden (voormalige en huidige) bestuurders en docenten van de Randstedelijke conservatoria. Dat zeggen ze in de Volkskrant. De kunsthogescholen willen het aantal klassieke- en jazzmusici met tien procent verminderen, maar deze bestuurders en docenten willen drastischer maatregelen. Alleen door regionale conservatoria te sluiten kan het muziekonderwijs weer van wereldniveau worden, menen ze.

EU-prijs voor vrouwen
Er komt een Europese prijs voor vrouwelijke ondernemers die de uitkomsten van vernieuwend onderzoek op de markt hebben gebracht: de EU Prize for Women Innovators. Het doel is andere vrouwen te inspireren, aldus de Europese Commissie. De eerste prijs is honderdduizend euro, de tweede prijs vijftigduizend euro en de derde prijs 25 duizend euro. De kandidaten (of hun bedrijf) moeten hebben meegedaan aan het Europese onderzoeksprogramma FP7.

Radiostilte meevaller voor astronomen
Geluk bij een ongeluk. Door de brand in de radiomast van Hoogersmilde (15 juli) ontstond er enige tijd een radiostilte. Die gaf astronomen van de Radboud Universiteit Nijmegen de kans om bijzondere metingen te verrichten. Hun grote radiotelescoop kan normaal gesproken niets registreren op de golflengten van radiozenders.

Oplichter Windesheim krijgt celstraf
Twee jaar gevangenisstraf, waarvan één jaar voorwaardelijk. Dat is de straf voor Jelle B., de voormalige directeur marketing & communicatie van de Hogeschool Windesheim. De man verduisterde ruim 800 duizend euro. In acht jaar tijd verstuurde hij 142 valse facturen en declaraties, die hij als directeur zelf kon goedkeuren. De fraude kwam uiteindelijk via zijn ex-vrouw aan het licht.

Dakloze studenten in de VS
Er zijn naar schatting 1,6 miljoen dakloze studenten in de Verenigde Staten. Twee jaar geleden waren het er minder dan een miljoen, maar door de economische recessie worden het er steeds meer. Ze logeren bij vrienden of wonen samen met een paar anderen in een caravan. Overigens komen ze sinds 2007 sneller in aanmerking voor financiële steun van hun universiteit, omdat het inkomen van hun ouders buiten beschouwing blijft.

Geen ov-kaart terugbetalen
Ruim voor de zomer deed de rechter uitspraak, maar pas in augustus kwam het in het nieuws: de twintigduizend studenten die in 2009 te veel hebben bijverdiend, hoeven niet de kosten van hun ov-jaarkaart terug te betalen. Dat scheelt ruim negenhonderd euro. Sinds 2010 hanteert de overheid een ‘glijdende schaal’: studenten hoeven alleen terug te betalen wat ze te veel hebben verdiend, waardoor een tientje boven de grens geen negenhonderd euro meer kost. Volgens de rechter geldt dat met terugwerkende kracht, maar DUO gaat in hoger beroep.

Open University ruikt kans
Nu de Engelse universiteiten negenduizend pond collegegeld per jaar heffen, wordt afstandsonderwijs relatief goedkoop en aantrekkelijk. De Open University – vergelijkbaar met de Nederlandse Open Universiteit – zal slechts vijfduizend pond in rekening brengen, meldt de Times Higher Education. Net als in Nederland scoren de afstandsopleidingen goed in tevredenheidspeilingen onder studenten.

Racewedstrijd
Delftse studenten hebben een racewedstrijd gewonnen met hun ultralichte elektrische wagen. Op acht van de negen criteria was de DUT11 het best. In deze klasse deden dertien teams mee, waaronder een team van de TU Eindhoven dat derde werd en nog een ander team van de TU Delft dat als negende finishte. Ongeveer zestig Delftse studenten hebben aan de wagen gewerkt. Hij trok even snel op als de snelste benzineauto’s die in een andere klasse meededen.

Dure campus in Maastricht
De plannen waren mooi, maar de kosten voor de Campus Maastricht dreigden uit de hand te lopen: de bouw werd in 2009 stopgezet. Woningstichting Servatius stelt nu een van haar oud-bestuurders en acht voormalige toezichthouders aansprakelijk voor het verlies van zestig miljoen euro. Zij hadden nooit zoveel risico mogen nemen met publiek geld, vindt de huidige leiding. De hoofdtaak van de stichting is immers het verzorgen van betaalbare woningen, niet het bouwen van een campus met sportfaciliteiten, kantoren en commerciële ruimten.

Oxford-studenten over dyslexie
Ook studenten van de prestigieuze Universiteit Oxford blijken soms dyslectisch. In een interessant filmpje spreken drie van hen over hun problemen. Dyslexie is meer dan moeite met lezen, vertellen zij. Het heeft effect op het verwerken van informatie en het structureren van ideeën. Met enige hulp bleken deze studenten veel beter te presteren. ‘Zonder deze hulp voel je je eenzaam’, zegt een van hen. Een ander vertelt dat bibliotheken hem nu niet meer benauwen.