Coronaboetes en ander nieuws in de meivakantie

Alsnog boetes voor IBB-studenten / foto VIDIUS

Het (corona)nieuws liep door tijdens de meivakantie. Met boetes voor Utrechtse studenten. En onderwijs dat ook na de zomervakantie online doorgaat. Een klein nieuwsoverzicht van afgelopen week.

• De politie deelde op Koningsdag boetes uit aan studenten van het complex aan de Ina Boudier Bakkerlaan. Het gaat om 17 boetes van 390 euro aan studenten die zich niet hielden aan de noodverordering, schrijft DUIC.

Zoals bekend moeten studenten die in hetzelfde huis wonen buiten toch 1,5 meter afstand houden. Eerder al waarschuwde de politie de studenten bij het IBB.

De boetes voor enkele Leidse studenten zijn ingetrokken. Zij vierden feest op hun balkon. De politie ging er eerst van uit dat het balkon een openbare ruimte is. Kennelijk onterecht.

• Het onderwijs in het eerst semester van het studiejaar 2020/2021 aan de Universiteit Leiden blijft waarschijnlijk online. Dat geldt in ieder geval voor de faculteiten Rechten en Sociale Wetenschappen, meldt Mare.

Ook de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam gaat ervan uit dat het onderwijs online komend studiejaar doorgaat, weet Folia. De faculteit heeft veel internationale studenten die naar hun thuisland zijn vertrokken en voorlopig niet naar Amsterdam kunnen reizen.

• NHL Stenden becijfert dat de hogeschool vijf miljoen euro misloopt door de coronacrisis. Dat komt door minder inschrijvingen van studenten (onder meer uit het buitenland) en het onderzoek dat niet doorgaat. Het is voor een deel ‘koffiedik kijken’ maar het is één van de scenario’s, zegt collegevoorzitter Erica Schaper op Omrop Fryslân. De aderlating leidt niet tot een faillissement van Stenden, verwacht ze. ‘We zullen zuinig aan moeten doen en naar de kosten moeten kijken.’

• In een hotel in Enschede met driehonderd kamers voor internationale studenten van de Universiteit Twente is opnameapparatuur aangetroffen. Een student betrapte een beveiliger bij het plaatsen ervan. Hij heeft aangifte gedaan, meldt de NOS. Sindsdien zijn in meerdere kamers afluisterapparaten gevonden. Volgens het beveiligingsbedrijf is de apparatuur geplaatst om schendingen van de huisregels te achterhalen. De universiteit heeft het bedrijf hierop aangesproken. Het bedrijf heeft excuses aan de universiteit aangeboden.

• De Hogeschool Leiden en Avans maken geen gebruik van online proctoring bij tentamens. Bij deze vorm van online tentaminering is de privacy in het geding en ook technisch zijn er nog ‘veel haken en ogen’, schrijft Hogeschool Leiden.

Ook Avans Hogeschool ziet af van online proctoring, zegt collegevoorzitter Paul Rüpp. Veel andere hogescholen en universiteiten maken wel gebruik van de omstreden online tentamens, sommige instellingen twijfelen nog. De HU onderzoekt proctoring maar er is nog geen besluit bekend.

Lees ook: Jan Bogerd: ‘Het onderwijs zoals we het kennen komt niet meer terug