Onrust om samenscholings-verbod bij studentencomplex IBB

Foto: Vidius

Bij studentencomplex IBB aan de Ina Boudier-Bakkerlaan in Utrecht zijn bewoners verbolgen over de handhaving van het samenscholingsverbod. Studentenhuisvester SSH drukt de studenten per mail op het hart om niet met meer dan twee mensen naar buiten te gaan.

Buurtbewoners spraken de studenten van het IBB al eerder aan om hun aanwezigheid op de velden bij het complex. Dat meldt RTV Utrecht. Daarop plaatsten de studenten affiches voor de ramen met de tekst ’15 mensen in 1 huis, #wij blijven thuis’.

Gezinnen met kinderen mogen met meer dan twee buiten lopen. Maar studenten die in hetzelfde huis wonen zijn officieel geen huishouding. Zij riskeren een boete van bijna 400 euro als ze gezamenlijk buiten verblijven.

Verwarrende situatie

Zo ontstaat de verwarrende situatie dat het samenzijn met meerdere studenten in hun huizen wordt gedoogd, maar dat ze niet met meer dan twee samen naar buiten mogen. VIDIUS Studentenunie trekt hierover vandaag aan de bel.

‘Het is vreemd dat studenten die binnenshuis noodgedwongen bij elkaar op de lip zitten, een boete krijgen als ze samen in de tuin gaan zitten’, zegt bestuurslid Boukje Dotinga. Bewoners in een studentenhuis zijn een huishouden en zo zouden ze ook behandeld moeten worden, stelt VIDIUS.

Schriftelijke vragen

Acht fracties in de gemeenteraad hebben hierover gisteren schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Mogen bewoners van studentenhuizen nou wel of niet naar buiten? En wat is het verschil tussen de situatie in studentenhuizen en in een gezin met kinderen?

In de campus Uilenstede in Amsterdam zijn studenten beboet omdat ze buiten in groepjes met meer dan tweeën samen waren of niet voldoende afstand hielden.