Achtergrond

Met veertien studenten in quarantaine op het IBB

‘Hooooi, met Gaya, ik heb nu wel even tijd!’

Gaya zit met haar veertien huisgenoten in quarantaine op de Ina Boudier-Bakkerlaan (IBB). Twee weken geleden kregen ze milde klachten. Na een test kwam de bevestiging: ze waren besmet en het huis moest op slot.

‘Help, wie hebben we allemaal aangestoken?,’ was de eerste gedachte. Families waren bezorgd en een lichte paniek sloeg toe. Maar die verdween snel en de klachten waren mild. ‘Het is eigenlijk heel gezellig. Wat het ergste is? Dat we niet op het gras kunnen liggen, hier voor het huis.’

De helft van hen zit nu elke dag op het balkon in de zon aan school te werken, van 9 tot 15 uur. Daarna verdwijnt iedereen naar zijn kamer om rond 17:00 terug te komen en in de huiskamer te borrelen. ‘We drinken nu veel meer bier,’ grinnikt Gaya.

Veel monden te voeden

Het was even zoeken naar de juiste informatie op de site van het RIVM. Er staat dat families thuis moeten blijven, maar gold dat ook voor studentenhuizen met veertien man? Ja dus. Officieel mag één van hen naar buiten om boodschappen te halen, maar dat zijn er voor het gemak even twee geworden. In je eentje zoveel tassen dragen is niet te doen.

Ze eten elke avond gezamenlijk en gebruiken de app Wie betaalt wat om de financiën bij te houden. Na de maaltijd doen ze kaartspelletjes  – Janif, net geleerd – legpuzzels van 750 stukjes en op Netflix staat Friends de hele dag aan.

Lijdende kat

Voor de minder ijverige studenten onder hen heeft de situatie voordelen. School geeft ze uitstel met het inleveren van verslagen en het maken van toetsen. Voor de kat was het zielig, want die had nierfalen en kon niet naar de dierenarts. Uiteindelijk ging hij met een broer mee, maar toen was het te laat en hij stierf. ‘Dat was ook gebeurd als hij eerder was gekomen, maar nu heeft hij langer geleden,’ kregen ze te horen.

Sinds dinsdag 31 maart zitten ze opgesloten. Aanstaande vrijdag hadden ze naar buiten gemogen, ware het niet dat iemand in de tussentijd verkouden is geworden. Zes dagen verlenging dus. Maar je hoort ze niet klagen. Tot nu toe dan.