Coronavirus steekt kop op bij hogescholen en universiteiten

Foto: Jessica Buijs

Bij een aantal hogescholen en universiteiten is studenten en medewerkers besmet met het coronavirus of uit voorzorg in quarantaine geplaatst. Aan de HU is één besmettingsgeval bekend: bij de opleiding verpleegkunde.

Zie ook onze eerdere video: Maatregelen coronavirus: verstandig of paniek zaaien?

Een medewerker van Breda University of Applied Sciences (de voormalige NHTV) is met het virus besmet en zijn situatie is ‘zorgelijk’. Hij is na een vakantie niet op school geweest en ligt in een Utrechts ziekenhuis.

Bij de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn een student en medewerker besmet. De student is in die periode niet op de universiteit geweest en kan anderen niet hebben aangestoken. De medewerker is op vakantie in het buitenland (waar is niet bekend gemaakt) en wordt in een hotel behandeld.

Gezondheidsklachten

Ook een medewerker van de Vrije Universiteit heeft het virus opgelopen. Ze heeft op kantoor gewerkt en zit inmiddels thuis in quarantaine. De collega’s werken uit voorzorg thuis. Bij de TU Delft heeft een besmette student contact gehad met andere studenten en een docent. Zij kunnen zich vrij bewegen maar zullen bij gezondheidsklachten een test ondergaan.

Ook de Universiteit Maastricht heeft een coronageval. De medewerker is op de universiteit geweest maar had toen geen klachten. De persoon had geen contact met studenten, woont in Aken en blijft uit voorzorg thuis. Een promovendus van Wageningen University is hoogstwaarschijnlijk aangestoken door een vriend uit Milaan die op bezoek was. Hij woont in Utrecht en de GGD denkt dat hij geen mensen heeft besmet.

Gebouw ontsmet

Aan de Hogeschool Rotterdam zitten drie studenten thuis in quarantaine. Zij zijn in aanraking geweest met iemand die waarschijnlijk besmet is. Een gebouw van Fontys Hogeschool in Eindhoven is ontsmet nadat een besmette persoon er een cursus volgde. Het is geen student of medewerker, meldde Fontys.

Berichten dat er coronabesmettingen zijn bij Saxion in Deventer en NHL Stenden in noord-Nederland, blijken een hoax. Het nepnieuws werd verspreid in een bericht in de huisstijl van Saxion. De hogeschool probeert de maker ervan te achterhalen. Ook hogeschool Stenden zegt te maken te hebben met ‘nepnieuws’.

Open dag Hogeschool Utrecht

Bij de HU is sinds dinsdag één besmetting gesignaleerd, zegt woordvoerder Seger Pijnenburg. De geplande activiteiten, zoals de open dag op zaterdag 14 maart, gaan gewoon door. ‘Er is geen enkele reden om activiteiten te staken’, zegt hij. Toiletten zijn voorzien van papieren handdoekjes en stickers wijzen op de noodzaak om de handen met zeep te wassen.

De Q&A over het coronavirus krijgt regelmatig een update.