Lifestyle

Doe eens wat nuttigs in de zomer!

Op zeilkamp met kinderen
Jacco van Mersbergen , afgestudeerd commerciële economie, gaat al vijf jaar als vrijwilliger mee met de Aeolus-zeilkampen voor kinderen met problemen. Hij heeft inmiddels al negen kampen begeleid.

Hoe ben je erbij gekomen?
Mijn broer was vrijwilliger en ik zeil al vanaf de middelbare school. Niet dat ik erg goed ben,vandaar dat ik tijdens het kamp ‘koker’ ben, bezig met de organisatie, boodschappen en financiën.
Hoe was het?
Eerst ben ik een weekje met 25 kinderen via Humanitas op trekkamp gegaan. Met valkjes elke dag naar andere eilandjes in Friesland en daar kamperen. Ook heb ik gezeild met een groep van zes kinderen tussen de veertien en zeventien jaar met hele uiteenlopende problemen – van depressie tot straatvrees – die in een psychiatrische observatie kliniek verblijven. We hebben alle dagen gekampeerd in een weiland bij de boer omdat deze groep behoefte had aan structuur. Overdag varen en het dorp in. En ‘s avonds op het terrein eten, spelletjes doen en zingen bij het kampvuur.
Lastig zo’n groep?
Nee, er gaan altijd begeleiders mee vanuit de instellingen. Die zijn er voor problemen en de ordebewaking. Wij zijn er echt voor het plezier. We willen niet weten wat de kinderen mankeren. En het is ontzettend leuk om te zien dat de meeste kinderen echt helemaal opbloeien omdat we ze op een andere manier benaderen. Eens een keer niet die problemen.
Wat was het mooiste moment afgelopen zomer?
Ik denk het meisje met straatvrees die in de instelling constant binnen zat. Ontzettend gaaf dat ze aan het einde van de week met ons stond te dansen in de disco! De begeleiders wisten niet wat ze zagen.
Dieptepunt?
Een meisje is gelijk vertrokken, ze trok het niet en we hadden geen kans of tijd dat nog te veranderen. Voor de rest is het vaak ook lastig om te zien dat jongeren al op zo’n jonge leeftijd zo met zichzelf in de knoop zitten.
Een idealist?
Hahaha. Aelos is gewoon een erg gezellige club met studenten en activiteiten. Het is wel leuk dat je daarnaast andere mensen de tijd van hun leven bezorgd. Dat maakt het nog mooier.

Werken in een kindertehuis
Lotte van Oosterbosch (24 jaar, studente hbo-verpleegkunde) werkte vorige zomer in een kindertehuis te Guatamala.

Hoe ben je erbij gekomen?
Ik heb ooit in een weeshuis in Roemenië gewerkt en ik wilde weer zoiets doen. Luieren op het strand is niks voor mij en ik vind het geweldig om kennis te maken met een andere culturen en mensen. Op een gegeven moment kwam ik deze werkvakantie in Guatemala tegen.
Hoe heb je het financieel geregeld?
Met een beurs en spaargeld. Van familie en kennissen heb ik nog geld meegekregen om hier iets nuttigs mee te doen. Dat is goed van pas gekomen, want we hebben er materiaal van gekocht om een waterreservoir aan te leggen in het dorpje.
Hoe was het daar?
We logeerden met een groep van twaalf Nederlanders tussen de 21 en 27 jaar bij gastgezinnen in Antigua en we werkten op verschillende crèches in de buurt van Antigua, een heel toeristisch en behoorlijk modern stadje. De gasthuizen zijn vrij luxe.
En het werk?
Ik werkte met een reisgenoot in het dorpje San Juan del Obispo, op een crèche, hogar, met elf kindjes van twee tot zes jaar. De hogar verkeert in vrij goede staat. De kinderen krijgen goed te eten en zo´n twee maal per week les. Op de andere dagen is er alleen ´de moeder´ van de hogar, zij zorgt voor de kinderen. We speelden en knuffelden voornamelijk met ze. Waterverven vonden ze erg leuk en ook dansen op Nederlandse kinderliedjes.
Hoe zag je dag eruit?
Van maandag tot en met vrijdag ´s morgens om 6.15 uur op, om 6.45 bijzonder uitgebreid ontbijten. Na het ontbijt naar het busstation, waar we de chickenbus naar San Juan namen. De chickenbus is een prachtige ervaring voor slechts 1 Quetzal (10 eurocent). Veel te veel mensen in en aan een oude, bontbeschilderde Amerikaanse schoolbus met op de achtergrond vrolijke salsa of dramatische Spaanse liederen. Na een half uurtje hobbelen over de keien arriveerden we dan in San Juan. Dan spelen met de kinderen en klussen als de juf er was. We hebben veel muren en deuren geschilderd en geholpen bij het bouwen van het waterreservoir.
In de eerste week hadden we ´s middags Spaanse les in Antigua. ´s Avonds aten we bij het gastgezin en daarna nog gezellig met de groep wat drinken en dansen in Antigua.
Femke Bakkeren

www.zeilstichtingaeolus.nl
Aeolus is een stichting die tot doel heeft om zeilvakanties te organiseren voor jongeren die in de verdrukking zitten of dreigen te raken.

www.Xplore.nl
Xplore is een subsidieprogramma van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het wordt uitgevoerd door NIZW/IC in samenwerking met Plan Nederland. Via dit programma kunnen jongeren tussen 12 en 30 jaar een subsidie ontvangen voor werkvakanties en stages in ontwikkelingslanden.

www.Joho.nl en www.Travelactive.nl
Organisaties met veel vrijwilligerswerk in  ongeveer alle delen van de wereld.

www.Oneworld.nl
OneWorld Nederland is onderdeel van dit internationale OneWorld-netwerk. Veel informatie over milieu, mensenrechten en mondiale vraagstukken. Plus bijzondere (vrijwilligers) vacatures.