Lifestyle

Hospiteren kun je leren

USF studentenbelangen biedt voor het eerst in de geschiedenis een cursus hospiteren aan. Hiermee willen ze ook de kamernood benadrukken. Cursusleidster Maike Koolhaas: ‘Hospiteren is een belangrijke bron om een kamer te vinden, en de concurrentie is groot. Op een hospiteeravond komen soms wel twintig tot dertig mensen kijken, weet je dan maar eens te onderscheiden.’

Op de eerste cursus zijn vijf belangstellenden afgekomen. De 23-jarige Klaas woont op de Warande in Zeist en wil graag in de stad wonen. Na tien keer tevergeefs te hebben gehospiteerd, is hij uiteindelijk door de woningbouwvereniging in een woning geplaatst. Hij wil graag weten hoe het dan wél moet. De bebrilde en in een gestreepte polo gestoken jongen zit rechtop in een stoel met zijn handen op zijn knieën. Als hij praat ‘articuleert’ zijn hele lichaam mee. Klaas geeft aan zich vaak geen raad te weten met lichaamstaal.
Ook wiskundestudent Tom heeft moeite met zijn houding. Als hem gevraagd wordt iets over zichzelf te vertellen zegt hij: ‘Ik heb niet veel hobby’s, ik houd van computeren. Dat mag ik nu wel zeggen, want ik ben toch op cursus. Ik zoek gewoon een kamer, niet specifiek huisgenoten. Ik kan niet zo makkelijk praten, ik ben een beetje autistisch. Dat zit gewoon in mijn genen. Ik vind mezelf gewoon geen goed product.’
De negentienjarige Miranda woont nog thuis en houdt van uitgaan. ‘Ik ga meestal naar de Brothers, de Jam, Storm of de Monza. Ik wil graag op kamers wonen omdat ik van het studentenleven wil gaan genieten.’ Miranda heeft nog nooit gehospiteerd maar wilde voorzorgsmaatregelen treffen door vandaag aanwezig te zijn. Voor het gemakt heeft ze haar neef Antony meegenomen. Volgens de cursusleiders begaat Miranda hier al een fout, het is niet zo handig om iemand mee te nemen tijdens een hospiteeravond. Ook krijgt Miranda de tip om niet te ongeïnteresseerd over te komen.

Na het voorstelrondje en de feedback krijgt iedereen de opdracht om antwoord te geven op een bepaalde vraag. Karlijn trapt af door te vertellen over haar leukste vakantie. Dat doet ze eigenlijk al heel leuk, vindt de groep. Nu moet ze het alleen nog een keer vertellen, maar dan heel overdreven. Klaas krijgt juist het tegenovergestelde commentaar; in zijn enthousiaste verhaal over waarom hij zoveel van geluk weet, lijkt het net alsof hij een toneelstukje opvoert. De tweede keer gaat het een stuk beter en rustiger. De onzekere Tom krijgt de hint om zijn humor te gebruiken. Ook een actievere houding en rustig en duidelijk spreken, zorgt er al snel voor dat zijn presentatie er beter uitziet.
Opvallend aan de twee en een half uur durende cursus is dat iedereen heel open is en elkaar respecteert. Karlijn mag zichzelf met trots ‘ervaringsdeskundige’ noemen en Klaas heeft ook ervaring aan de andere kant van de tafel. Over en weer worden nogal wat do’s en don’t  besproken maar eigenlijk komt het er op neer dat er geen gouden regels zijn voor hospiteren. Belangrijkste is toch jezelf zijn, hoe cliché het ook mag klinken. Bijvoorbeeld koekjes meenemen. Als dat bij jou past kan het gewaardeerd worden. Maar bij sommige mensen kan het ook ontzettend slijmerig overkomen. En ook, jij moet niet alleen met het huis klikken, het huis moet ook met jou klikken. Op elk potje past een dekseltje.

Suus Harms
Op verzoek van de deelnemers zijn namen in dit stuk gefingeerd, USF zal vaker hospiteercursussen aanbieden, check voor data hun site www.usfstudentenbelangen.nl

Do                                            Don’t

Wil de kamer niet te graag   Te laat komen