Lifestyle

Pop op het Uitfeest

Niet alleen het schooljaar, ook het nieuwe culturele seizoen is begonnen. De aftrap hiervan wordt gevierd met een gratis tweedaags festival op 12 en 13 september. Van theater tot opera, van literatuur tot film: maar liefst 150 Utrechtse culturele instellingen laten zien wat ze in huis. Was je het festivalseizoen nog niet beu? Mooi! Trajectum focust op bekende en minder bekende bandjes die het waard zijn uit te checken tijdens dit Uitfeest.

Voicst
Hun single Whatever you want from life werd in het computerspel FIFA World Cup gebruikt. Zanger Tjeerd Bomhof schreef enkele nummers voor de nieuwe plaat van Anouk. Ze tourden door België, Spanje, Frankrijk, Japan en Amerika. En je moet flink je best doen wil je deze zomer een festival vinden waar ze niet staan. Voicst, begonnen als schoolband, heeft stiekem al heel veel gedaan. Hun optredens staan garant voor manische energie, en laat dat nou net de betekenis zijn van Voicst in het Zuid-Afrikaans.
Hit: Everyday I Work on the Road
Zaterdag 12 september 13:00 tot 14:00 uur – Het Leidsche Rijn Park

Anne Soldaat
Anne Soldaat werd in eerste instantie bekend als één van de frontmannen van Daryll-Ann. Na het uiteenvallen van deze band bracht hij een album uit onder de naam Do The Undo. Nu is ook dat project opgedoekt en heeft hij zijn eerste plaat onder eigen naam uitgebracht, In Another Life. Op In Another Life werkt Soldaat samen met multi-instrumentalist Jason Falkner, onder meer bekend van zijn samenwerking met Air op hun derde album 10,000 Hz Legend. Het resultaat is een fijne verzameling subtiele popliedjes die bij vlagen doet denken aan bands als Kings Of Convenience of Phoenix met hier en daar een vleugje Neil Young.
Hit: Teenage View
Zaterdag 12 september 15:45 – 16:45 uur – Het Leidsche Rijn Park

Spinvis
Met twee bejubelde albums op zak en ontelbaar vele zijprojecten heeft Erik de Jong met zijn Spinvis al lang zijn plek veroverd in de vaderlandse pophistorie. Op het Uitfeest presenteert hij een eenmalig en uniek experimenteel muzikaal project. Op basis van de roman Mogelijkheid van een eiland van de beroemde Franse schrijver Michel Houellebecq componeert de samplepoppoëet en cult-held uit Nieuwegein een unieke soundscape.
Hit: Ik wil alleen maar zwemmen
Zaterdag 12 september 17:15 tot 18:00 uur – Het Leidsche Rijn Park

De Staat
Als er één Nederlandse band is die zich het afgelopen jaar in de kijker speelde, dan is het wel De Staat. Op hun debuutalbum Wait For Evolution klinkt hun uit de kluiten gewassen rock al stevig, maar vooral op het podium overtuigt deze Nijmeegse groep. Zanger Torre Florim is in de vaderlandse muziekscene immers een flamboyante frontman, die er zeker een feestje van gaat maken.
Hit: The Fantastic Journey of the Underground Man
Zaterdag 12 september 20:00 tot 20:45 uur – Het Leidsche Rijn Park

Fast Forward Feest met onder andere Room Eleven, GEM, Igor Roma, Insomnio, Wolter Kroes en Ingmar Heytze
Vredenburg pakt uit met een groot feest. Van klassiek tot pop, en van avant-garde tot smartlap. Diverse artiesten geven alvast een voorproefje van hun optreden later in het seizoen. Volkszanger Wolter Kroes bijvoorbeeld, maar ook de klassieke pianist Igor Roma, in 1996 winnaar van het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours. De Utrechtse dichter Ingmar Heytze tipt over zijn eigen serie. Datzelfde geldt voor Insomnio, Utrechts ensemble voor avant-gardistische klassieke muziek. Ook van Utrechtse bodem: de rockband GEM en Room Eleven, het bandje dat ooit ontstond dankzij een simpel oproepje op het prikbord van het Utrechts Conservatorium. Zap in hoog tempo door de verschillende muziekgenres heen!
Zaterdag 12 september 20:15 tot 00:00 uur – Vredenburg Leidsche Rijn
Entree € 5,-

Dio & The Madd
Vreemde combinatie? True! Maar r&b ster Dio en 60’s beat bandje The Madd lijken een geniale match. Zelfs hitgevoelig: want Baby werd – mede denkzij De Wereld Draait Door – een grote hit. De zomertour van Dio & The Madd is in volle gang. Gelukkig nemen ze vandaag even de afslag naar Tivoli.
Hit: Baby
Zondag 13 september 19:30 – 23:00 uur – Tivoli Oudegracht

De beste indiepop uit Utrecht met Lilian Hak, Aestrid en Most Unpleasant Men
3VOOR12/Utrecht en EKKO presenteren deze middag drie Utrechtse indiepopartiesten: Lilian Hak, Aestrid en Most Unpleasant Men.
Zondag 13 september 16:00 – 19:30 uur – EKKO

Meer informatie vind je op www.uitfeest.nl