Lifestyle

Uit in De Uithof: van debat tot buikdansen

Het aanbod van Uit in De Uithof is divers: van films, documentaires en optredens tot debat, lasergamen en buikdansen. Op de planning staat een Loesje-schrijfavond waarbij deelnemers zelf ludieke teksten schrijven. Als de lijfspreuken pakkend genoeg zijn, worden deze na keuring door heel Nederland verspreid.

Veel studenten gaan voor vermaak naar het centrum van Utrecht. Na zes uur is de Uithof ook niet the place to be voor een avondje uit. Daar moet verandering in komen, volgens commissielid Rob de Groot, student communicatiemanagement aan de hogeschool. ‘Studenten hoeven niet langer naar de stad voor leuke activiteiten. Wij willen studenten meer bieden op de campus.’

Het programma is gericht op studenten, maar ook andere Uithofbewoners zijn van harte welkom bij een buikdansworkshop of  een filmpje pakken. En het moet vooral  niet highbrow zijn. Rob de Groot wil met het aanbod een grote groep studenten aanspreken.

Het initiatief startte in 2006 en wordt gefinancierd door hogeschool en universiteit. De commissieleden studeren aan een van de instellingen en krijgen daarvoor een bestuursbeurs. Deze studenten zorgen voor de programmering, de locaties en de publiciteit. De commissie werkt samen met (cultuur)medewerkers van de instellingen en Parnassos.
Andrea Poorterman, programma coördinator van Parnassos vindt het een grote klus om te weten hoe je mensen zover krijgt dat ze komen en hoe je bekend wordt bij de doelgroep.
Het eerste jaar lukte het niet om twee keer per week iets te organiseren. Dit kwam onder andere door gebrek aan commissieleden en was er weinig belangstelling voor de activiteiten. Dit jaar zijn zes studenten actief en hoopt de organisatie op meer continuïteit in de programmering. Ook weten ze nu beter welke activiteiten wel of niet goed vallen bij de Uithofbewoners. ‘Met rap moet je hier niet aankomen.’
Lobke Cornelisse

Agenda van Uit in de Uithof staat elke twee weken in de cultuuragenda van Trajectum