Lifestyle

Uithof moet gaan bruisen

Het is een mooie, zonnige dag in september en De Uithof ziet er op het eerste gezicht bruisend uit. Studenten drommen samen voor de schoolgebouwen. Of kuieren over het fonkelnieuwe trottoir, rakelings voorbijgereden door fietsers. Een medewerker – met drie bananen en een flesje cola in de handen – wandelt naar zijn lunchplek. Bussen rijden af en aan op de tijdelijke busbaan.
De banken voor de Spar, de enige supermarkt in De Uithof, zijn bevolkt met chip-, pizza- of appeletende mensen. Voor de kebabkraam staa een moslimmeisje in zwarte chador naast twee blonde meisjes met paardenstaarten, gekleed in luchtige hemdjes. De ernaast gelegen pizzeria Tricolore doet eveneens goede zaken.
In de trendy espressobar Gutenberg lezen studenten hun krantje. Op het zonnige buitenterras zitten Stephanie van der Korput en Anne Verzijden aan een koffie verkeerd. Zij vinden De Uithof ongezellig. ‘Hier en in The Basket is het leuk. Dan houdt het op’, zegt Stephanie. tweedejaars taal- en cultuurstudies. Het tweetal woont in het centrum van Utrecht en komt ’s avonds nooit in De Uithof. ‘Er is geen reden om er naar toe te gaan. Er is niks te doen en ik ken niemand die hier woont’, zegt derdejaars psychologiestudente Anne. Waar zouden zij wel voor naar De Uithof trekken? Stephanie: ‘Als er echt iets heel leuks te doen is. Cabaret bijvoorbeeld.’ ‘Of een heel leuk coverbandje, waarbij je kan dansen’, vult Anne aan.

campus

Op hetzelfde moment speelt een groepje boven The Basket een potje basketbal. Op het terras van het grand café – lunch, diner maar ook voor bruiloften en partijen – zijn Roel Jansen en Thijs van Rooijen, beide tweedejaars deeltijdstudent personeel en arbeid, in de weer met hun telefoons. Ze hebben een werkoverleg voor het vak personeelsmanagement, vertellen ze terwijl een graafmachine enkele meters verder luidruchtig zijn werk verricht. De Uithof vinden ze leuk. ‘Er gebeurt steeds meer. Het begint op een echte campus te lijken. Jammer dat het zo ver van de stad ligt. Dat is het enige nadeel’, zegt Thijs. De deeltijdstudenten hebben ’s avonds vaak tot tien uur les. Daarna verlaten ze de campus om samen met medestudenten in het centrum van de stad nog wat te drinken. ‘’s Avonds is het uitgestorven. Er moeten meer voorzieningen komen voor in de avonduren. Meer kroegen ook’, vindt Roel. Roel woont in Nijmegen en Thijs in Hilversum. Zij zullen niet snel de auto pakken om vertier te zoeken in De Uithof. Maar als ze er toch zijn, willen ze wel blijven hangen als er iets te beleven is. ‘Je komt hier niet voor je plezier, maar als er na de colleges nog ergens een bandje speelt of als er iets anders leuk te doen is, dan zou ik er wel naar toe gaan’, aldus Roel.

sfeer
Enkele dagen later is het kwik flink gezakt. De zon probeert door de wolken te breken, maar dat lukt slechts mondjesmaat. Er waait een gure wind door De Uithof. Het terras bij The Basket is leeg en straten een stuk minder bevolkt. Op een steenworp afstand is Marijn Kwast, eerstejaars communicatiemanagement, bezig in zijn keukentje in een van de spaceboxen. Hij bakt een scholfiletje. Hij woont met veel genoegen in De Uithof. ‘Lekker rustig. En de verbinding met de het centrum is goed; een kwartiertje fietsen. Goed te doen’, vertelt hij. Ook de sfeer onder de bewoners van de kleurige wooncontainers is prima. Af en toe eten ze samen of barbecuen ze buiten. ‘Het voordeel is dat je dicht bij school woont.’ Als hij naar de kroeg wil, zoekt hij het centrum van de stad op. ‘’s Avonds is er in De Uithof niet echt iets te doen. Ja, de Cambridgebar een stukje verderop. Daar ben ik nog niet geweest. Geen tijd voor gehad.’
Het initiatief van de hogeschool en universiteit om De Uithof een culturele injectie te bezorgen door het programma Uit In De Uithof (zie kader), vindt hij een goed plan. ‘Gaaf. Daar zou ik wel naar toe gaan. Ik zou mijn vrienden, die in Tuindorp wonen, vragen mee te gaan.’ Hij oppert het idee voor een Uithof Award, een contest voor bands die in De Uithof optreden. Hijzelf speelt ook in een band, basgitaar. Gingerbreadman heet de groep en ze spelen blues en rock ‘n’ roll. Hij zou graag op willen treden voor zijn medestudenten in De Uithof. En in aanmerking komen voor de Uithof Award.
Gerard Rutten

De Uithof bruist
‘De Uithof gaat bruisen!’ belooft het affiche van Uit In De Uithof, een samenwerkingsverband van de hogeschool en universiteit. Vanaf oktober is er wekelijks, veelal in de avonduren, een cultureel programma met muziek, film en debat. De centrale plek is De Salon, de huiskamer van Parnassos-locatie De Uithof (voorheen De Uitwijk). Maar ook op andere plaatsen zoals het sportcafé Olympos en collegezalen vinden optredens plaats.
De aftrap is dinsdagavond 10 oktober in handen van filmmaker, muzikant en verhalenverteller Leon Giesen met zijn programma Mondo Leone. Op andere dagen in de maand staan er films, een salsaworkshop, een singer-songwritermiddag en een pubquiz op het programma.
Meer informatie en het volledig programma: www.uitindeuithof.nl