Lifestyle

‘Vijf huisrelaties in een meidenhuis’

Twee surfende huisgenoten gaven voor de lol via internet hun huis op voor de verkiezing ‘studentenhuis van het jaar 2007’. Een profiel met wat foto’s en algemene informatie waar mensen online op konden stemmen. ‘Gewoon voor de grap.’  En toen stonden ze opeens allebei in de halve finale.
Inmiddels is een huis verzekerd van een plekje bij de laatste drie, Massegast.
Er wordt flink gefeest in dit UVSV-huis. Bewoners Schreeuw, Appie, Moos, Bal, Coco, Rooie, Worm, Fiet, Zwijn, Pi, Einstein, Harley, Miss, Chips en Haan drinken gemiddeld zo’n twee kratten bier en twee flessen wijn per week, studeren wekelijks zo’n twintig uur en kijken het liefst met z’n allen Grey’s Anatomy. En er wordt wat af georganiseerd. Huisdiners- en feesten, weekend weg, elke maand een activiteit en het jaarlijkse ‘kerstklaas.’ Juist, kerst en sinterklaas ineen. Cadeautje, surprise, gedicht en verkleden. Ja, de dames houden wel van verkleden, elke gelegenheid wordt aangegrepen.

Op het moment dat Trajectum naar de drukker gaat, wordt bekend of het andere studentenhuis uit Utrecht doorgaat naar de finale, WS69Partyhuis. Ramiro, Ivo, Metodi, Rogier, Johan, Floris, Jonne, Lizan, Evelien en Soraya moesten op de radio battelen tegen een huis uit Eindhoven.
In het partyhuis wordt –uiteraard- ook regelmatig gefeest, uiteenlopend van georganiseerde themafeesten tot uit de hand gelopen Kolonistenavondjes. Opvallend aan het huis, is dat er tien heel verschillende mensen wonen maar dat ze het toch allemaal met elkaar kunnen vinden. In de keuken is het nogal een zootje, er dwarrelt nog wat afwas over het aanrecht en ook de tafel is bezaaid met kleine rommeltjes. Een grote televisie staat prominent op zes bierkratten voor de twee banken tussen de tafel in. Het lijkt er niet op dat ze met z’n tienen in de woonkamer kunnen zitten, maar dat valt mee. ‘Het is proppen, maar het past.’ En ze zitten trouwens niet altijd met z’n allen in de woonkamer, soms zit er iemand een fout programma op z’n kamer te kijken, zoals de Gouden Kooi of Temptation Island en verzamelt langzaamaan het halve huis zich daar. De bewoners werken verder ook samen, gaan gezamenlijk op vakantie, naar concerten, feesten, of de stad in.

Qua schoonmaak zijn de Massegast-dames wat strenger, elke week wordt alles schoongemaakt. Je hebt het hele weekend de tijd, en daarna word je er streng op aangesproken. Gelukkig komt dat nooit voor, beweren de dames. Iedereen doet netjes zijn taak. De ‘beurtbitch’ controleert of de taken inderdaad zijn uitgevoerd. Het huis ziet er over het algemeen ook netjes en onderhouden uit.
In het partyhuis op zes hoog hebben ze geen ‘beurtbitch’, en doen ze ook niet moeilijk over een dagje later. Ruilen gebeurt regelmatig en ‘iedereen moet gewoon om zich heen kijken en het een beetje netjes houden.’ Een iemand doet daar wekelijks de gezamenlijke boodschappen en is vrijgesteld van de keukenbeurt.

Ook al staat in het profiel van Massegast dat er vijf huisrelaties gaande zijn, ze bedoelden eigenlijk dat vijf meiden een vriendje hebben. ‘Oh, daarom staan we zo hoog’, dringt ineens tot ze door. Maar nee, geen lesbische relaties. Wel zien ze af en toe ’s ochtends onbekende mannelijke gezichten door de gangen lopen.
Ook in het partyhuis gebeuren onderling niet al te spannende dingen. ‘Er is hier en daar wel eens wat gezoend, maar daar bleef het dan ook bij. We vinden elkaar veel te lief voor seks.’ Er gebeurt meer met vrienden van. ‘Dat is vers bloed.’ Verder heeft iedereen wel eens ‘losse projecten’, het zijn voornamelijk vrijgezellen die het partyhuis bewonen.

Hoe selecteren ze hun huisgenoten? In het partyhuis moet je ingeschreven staan bij de SSH om te komen hospiteren, Massegast laat alleen mensen van de vereniging toe. Bij beiden huizen gaat het verder vooral om een gevoel wat ze bij de toekomstige huisgenoot hebben, het moet klikken.
Suus Harms

Finale
De finale van de ‘studentenhuis van het jaar’ verkiezing is op 27 juni in Panama, Amsterdam. Dan worden onder andere ook de ‘student van het jaar’ en de ‘scriptie van het jaar’ bekend gemaakt. Het winnende studentenhuis krijgt een jaar lang gratis chips, een verzorgde bier- en pizzaparty en een midweek weg met het hele huis. Reden genoeg voor de kandidaten om nog wat stemmen te werven. De Massegasters hebben zelfs posters op het gemeentehuis geplakt. ‘Die hebben er wel twee weken gehangen.’
Check hun profielen en stem op www.studentenhuisvanhetjaar.nl