Dag van de verpleging

Op donderdag 12 mei vierde de faculteit Gezondheidszorg de nationale dag van de verpleging. Het thema was: dare to be different. Proud to be a nurse! Verpleegkundige studenten en docenten werden door de hogeschool in het zonnetje gezet met cabaret, taart en workshops.
Tijdens de dag werd educatie afgewisseld met ontspanning. Zo waren er verschillende workshops en lezingen te volgen over o.a. kinderkanker en vrouwenbesnijdenis. Daarnaast kon je ook genieten van cabaret en een voorstelling van actrice Adhelheid Roosen.
Debbie ten Cate is docent verpleegkunde zit in de organisatie van het evenement. ‘De school besteed veel aandacht aan deze dag. Iedereen in de zorg verdient een pluim. Dat willen wij uitstralen naar studenten.’
Ondanks dat deelname niet verplicht was, kwamen er ongeveer vierhonderd  studenten af op de dag van de verpleging. Veel studenten zijn enthousiast. ‘Er wordt op een goede en leuke manier aandacht gegeven aan de zorg’, zegt Alicia Walsma, tweedejaars Verpleegkunde. ‘Je kan verschillende interessante workshops volgen waar je nieuwe dingen kan leren.’
De datum herinnert ons aan de geboortedag van Florence Nightingale, een Engelse oorlogsverpleegster. Zij is de grondlegger van de moderne verpleging. In vele zorginstellingen zijn er op en rond 12 mei activiteiten waarbij er extra aandacht wordt gegeven aan het verplegend personeel.